Mirjam Bikker stopt als fractievoorzitter in Utrecht

Mirjam Bikker - klein formaatdonderdag 10 januari 2013 14:41

Mirjam Bikker stopt per 24 januari als fractievoorzitter van de ChristenUnie Utrecht. Een nieuwe baan is niet te combineren met het raadslidmaatschap. Mirjam Bikker: ‘Raadslid zijn is bijzonder eervol werk dat je alleen met 100% inzet kunt doen. Met mijn nieuwe baan en ons jonge gezin is dat voor mij helaas niet te combineren.’

Mirjam Bikker werd in 2005 lijsttrekker voor de ChristenUnie Utrecht en in 2006 lid van de gemeenteraad en fractievoorzitter. Nog maar net begonnen loodste ze de ChristenUnie in een college met de PvdA, GroenLinks en het CDA. Toen, en ook in de latere oppositietijd, heeft Mirjam Bikker zich veelzijdig gemanifesteerd in de raad. Vasthoudend vroeg ze aandacht voor de slachtoffers van vrouwenhandel en gedwongen prostitutie in Utrecht. Dit resulteerde onder andere in de uitstaptrajecten voor prostituees. Als volksvertegenwoordiger zette ze het ruimtegebrek van kerken in Leidsche Rijn op de politieke agenda. Op sociaal terrein ging de eenzaamheid waarin duizenden Utrechters leven Bikker aan het hart en zocht ze naar mogelijkheden om dit te verminderen. Ook wilde Mirjam Bikker dat er meer snelheid werd gemaakt om van Utrecht echt een fietsstad te maken en daartoe deed ze met succes meerdere concrete voorstellen.

De ChristenUnie Utrecht is erg dankbaar voor het vele werk dat Bikker de afgelopen zeven jaar heeft verzet. Voorzitter Rinze Broekema: ‘Met het vertrek van Mirjam verliest de gemeenteraad van Utrecht een betrokken raadslid die een verbindende kracht vormde in de raad en altijd scherp was in debatten. De ChristenUnie Utrecht is trots op datgene wat Bikker als vertegenwoordiger van de ChristenUnie voor de inwoners van onze gemeente heeft kunnen betekenen.’

De nieuwe fractievoorzitter is Jan Wijmenga (34), de nummer 3 op de lijst bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen. Hij is getrouwd, heeft 4 kinderen, woont in Leidsche Rijn en is werkzaam als beleidsadviseur bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Jan Wijmenga verving Bikker tijdens haar zwangerschapsverlof in 2009, was inhoudelijk altijd nauw betrokken bij de fractie en werkte tussen 2003 en 2006 bij de Eurofractie van de ChristenUnie.

De ChristenUnie Utrecht is blij dat het met Wijmenga een zeer geschikte opvolger heeft gevonden. Voorzitter Rinze Broekema: ‘Jan heeft de ervaring en de kennis die nodig zijn om als kersvers raadslid direct succesvol aan de slag te gaan. Hij kent het werk van de raad en de fractie van binnenuit en heeft zeer veel achtergrondkennis van zaken die in onze gemeente op de agenda staan. Jan is een aanwinst voor de raad en zal samen met de rest van de fractie blijven zorgen voor een helder ChristenUnie geluid in de stad’.

In het land
Partij