ChristenUnie wil voedselverspilling tegen gaan

20121015 Vooruitblik Kamerleden - Carla Dikwoensdag 23 januari 2013 08:59

Kamerlid Carla Dik-Faber heeft staatssecretaris Sharon Dijksma tijdens de behandeling van de landbouwbegroting opgeroepen het voortouw te nemen in het tegengaan van voedselverspilling. ,,Terwijl de voedselprijzen stijgen en er wereldwijd schaarste van grondstoffen ontstaat, gooien we hier voor miljarden aan voedsel weg. Dat is niet met elkaar te rijmen. De omvang van voedselverspilling in Nederland is groot, zo stelt Milieu Centraal. 14 procent van het voedsel dat mensen kopen, gooien ze weer weg. Ook wordt er door supermarkten en horeca veel weggegooid. De staatssecretaris moet met voedselproducenten, supermarkten en horeca om tafel gaan zitten om deze voedselverspilling te verminderen”, aldus Dik-Faber.

Alle huishoudens verspillen samen 800 miljoen kilo voedsel per jaar. Dit zijn 100.000 vuilniswagens vol voedsel, volgens berekeningen van Milieu Centraal. De ChristenUnie wil niet alleen deze voedselverspilling tegengaan, maar pleit er ook voor dat voedsel regionaal wordt geproduceerd. Voor Dik-Faber draait het om de begrippen duurzaam en regionaal. ,,Dit betekent dat we in Europa vooral voor onze eiwitbehoefte meer zelfvoorzienend moeten worden. Dus liever minder biefstukjes van Argentijnse koeien en geen gesleep met soja van Brazilië naar Nederland om onze koeien en varkens te voeden. Er moet scherper gekeken worden naar de effecten van voedsel- en veevoerproductie en –handel op internationale biodiversiteit.”

Duurzame voedselproductie

Dik-Faber hoopt dat de staatssecretaris zich persoonlijk sterk gaat maken voor verdere verduurzaming van de voedselketen in Nederland. ,,In de afgelopen jaren heeft het Platform Verduurzaming Voedselketen een goede start gemaakt. De overheid heeft zich nu echter teruggetrokken uit dit platform. Een gemiste kans, want de overheid blijft nodig als partner van een omslag naar een duurzamere voedselproductie.”

Lees hier de open brief die Carla Dik-Faber schreef aan supermarkten.

Carla Dik
Landbouw

Reacties op 'ChristenUnie wil voedselverspilling tegen gaan'

Nieuwsarchief > 2013 > januari