Cameron hamert terecht op draagvlak voor Europa

david cameronwoensdag 23 januari 2013 17:47

De Britse Premier David Cameron, samenwerkingspartner van de ChristenUnie in Europa, heeft gesproken en de rest van Europa doet er volgens de ChristenUnie goed aan te luisteren. Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers: ,,De EU dreigt te verworden tot een monetair project waarbij de niet euro-landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, naar de uitgang worden geduwd. En zo’n vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU zou een drama zijn. Terecht wijst Cameron er daarbij op dat we opnieuw de bevoegdheden van Brussel moeten evalueren. Het uitgangspunt moet dan zijn: nationaal waar het kan, Europees waar het moet. De kracht van Europa is en blijft de diversiteit en het bestuur dichtbij de burger. De Europese samenwerking is een zegen, maar de EU mag niet verworden tot een bureaucratische allesbeslisser.”

Cameron heeft volgens Segers ook volstrekt gelijk dat Europese integratie en samenwerking staat of valt met het draagvlak onder de bevolking. Het intensieve debat dat het VK nu gaat voeren en het referendum dat gehouden wordt, lijkt op het Nederlandse debat over de Europese Grondwet in 2005. Segers: ,,De EU is niet het werk van politici en bestuurders, maar is uiteindelijk de gemeenschap van de Europese volkeren. De EU mag geen elite-project worden en Cameron maakt dat nu ook duidelijk.”

De ChristenUnie wil vooral inzetten op een Europese Unie die de interne markt verder bevordert en grensoverschrijdende problemen aanpakt. Dit alles onder het motto: ‘nationaal waar het kan, Europees waar het moet’. Segers: ,,De kern van de Europese Unie is een goede samenwerking tussen zelfstandige lidstaten. Er bestaat echter een groot risico dat Europa zich alleen maar verder vervreemdt van de burger, door meer (financiële) bevoegdheden over te dragen aan Brussel en het Europees Parlement, door een almaar stijgende EU-begroting en door voortslepende discussies over de verhuiskaravaan tussen Brussel en Straatsburg.”

Op een aantal terreinen moet de Europese Unie volgens de ChristenUnie een stap terug doen. Tegenover machtsconcentratie zet de ChristenUnie versterking van de democratische legitimatie en meer transparantie van Europese instellingen om de samenwerking te verbeteren.

Reacties op 'Cameron hamert terecht op draagvlak voor Europa'