Bouwend Twente - Carola Schouten (klein)donderdag 31 januari 2013 16:59

De ChristenUnie organiseert op 6 februari een rondetafelgesprek over de gevolgen van het studieschuldstelsel voor studenten. De partij wil meer duidelijkheid over de financiƫle gevolgen voor studenten en de gevolgen voor de toegankelijkheid van het hoger onderwijs. Door middel van het rondetafelgesprek wil de ChristenUnie alle relevante partijen de gelegenheid geven om zich uit te spreken over de gevolgen van de invoering van het schuldenstelsel.

De ChristenUnie heeft via de motie Slob c.s. in het najaar gevraagd om de gevolgen van het sociaal leenstelsel en de bezuinigingen op de ov-jaarkaart in kaart te brengen. Het gaat met name om de financiële gevolgen (schuldenproblematiek, positie lagere inkomens) en de gevolgen voor de toegankelijkheid van het hoger onderwijs. De minister heeft toegezegd de gevolgen te monitoren, het is echter nog steeds onduidelijk wat de precieze gevolgen van de kabinetsmaatregelen zullen zijn.

Onlangs heeft minister Bussemaker de hoofdlijnenbrief over het sociaal leenstelsel aan de Kamer toegestuurd. Op donderdag 7 februari zal de Kamer in commissieverband met de minister in debat gaan over deze hoofdlijnenbrief. Door het rondetafelgesprek wil de ChristenUnie alle relevante partijen de gelegenheid geven om zich uit te spreken over de gevolgen van de invoering van het schuldenstelsel.

Onder andereISO, LSVb, HBO-raad , VSNU, NIBUD, BKR, en uit de wetenschap dr. Gerrit de Jager, Koen Geven (promovendus Europees Universitair Instituut en voormalig lid van de commissie Veerman), Prof. dr. Dinand Webbink (Erasmus University Rotterdam, Professor of Policy Evaluation, Department of Econometrics) zijn uitgenodigd om deel te nemen aan het rondetafelgesprek, evenals alle leden van de Kamercommissie OCW.

Carola Schouten

Reacties op 'ChristenUnie organiseert rondetafelgesprek over gevolgen leenstelsel voor studenten'

Nieuwsarchief > 2013 > januari