Leeuwarden: 'De meeste prostituees hier zijn christen'

Frits Rijpma - Leeuwardendinsdag 26 maart 2013 11:01

Ook lokaal strijdt de ChristenUnie tegen de misstanden in de prostitutie en mensenhandel. Met het opheffen van het bordeelverbod in 2000 is de uitvoering van het prostitutiebeleid bij de gemeenten neergelegd. ChristenUnie is actief in Utrecht, Groningen, Den Haag, maar ook in de ‘mooiste stad van Noord Nederland’ Leeuwarden. Frits Rijpma, fractievoorzitter van de tweemansfractie van de ChristenUnie, werd in december 2012 tot raadslid van het jaar gekozen door de lokale politieke verslaggevers. De belangrijkste reden is zijn inzet om misstanden in de prostitutie op de Weaze aan te pakken. Hij is toegankelijk, een doorzetter en is sinds zijn aantreden in 2010 snel gegroeid, oordeelde de jury.

Een paar straten in het stadscentrum van Leeuwarden met een paar grote bordelen vormen de roze buurt de Weaze. In de stad met 95.000 inwoners zijn er maar liefst 125 inpandige ramen met zeker 200 werkzame raamprostituees. De meeste vrouwen komen uit Bulgarije en spreken dus geen Nederlands. Bovendien is zeker 50 tot 80 procent van de vrouwen slachtoffer van mensenhandel en gedwongen tot prostitutie.

Altijd beschikbaar

Rijpma over de vrouwen: "De helft van de vrouwen wonen in het bordeel waar ze werken en komen nooit van hun werkplek af. Ik heb kennis gemaakt met een vrouw die daar drie jaar alleen maar op haar werkplek geleefd. Dat was een heel klein kamertje met een plastic overtrek op het bed. Ze was altijd beschikbaar. Omdat er zoveel ramen zijn in deze kleine provinciehoofdstad, gaan deze vrouwen allemaal dingen doen die eigenlijk niet mogen, zoals onveilige seks. Ze nemen alles voor lief, want anders gaat de klant naar de buurvrouw toe. Wat wij minimaal willen is dat de vrouwen gaan werken in shifts. Deze vrouwen moeten eerst maar eens 8 uur per dag van hun werkplek af kunnen."

Wegkijkbeleid

Het huidige prostitutiebeleid noemt Rijpma ‘wegkijkbeleid’. Hij kijkt uit naar de invoering van de nieuwe wet, die de Eerste Kamer nog aanhoudt vanwege bezwaren tegen de privacy voor klanten en angst voor illegaliteit van prostituees. In die wet moeten alle prostituees zich registeren en moeten klanten zelf actief nagaan of een prostituee geregistreerd is. Zolang de wet nog op zich laat wachten pleit Rijpma ervoor dat Leeuwarden zelf, net als Amsterdam en Utrecht, actief misstanden gaat bestrijden via de Algemene Plaatselijke Verordeningen. Rijpma werkt al een jaar met een door hem opgezet projectteam waar het gemeentebestuur, de hele Leeuwardense raad en ketenorganisaties in vertegenwoordigd zijn. “Wij gaan onze APV zo scherp maken dat we misschien wel Amsterdam voorbij vliegen.” Als de plannen doorgaan, gaat voor de zomer de minimumleeftijd naar 21 jaar, komt er een taaltoets, moeten prostituees een verplichte intake bij de KvK doen en zal de helft van de ramen moeten sluiten.

Geloof je dat het wetsvoorstel dat nu in de Eerste Kamer ligt, positieve uitwerking gaat hebben?

"De hoofdofficier van justitie zei tegen mij dat dit geen probleem van Leeuwarden alleen is. We moeten niet de illusie hebben dat wij het hier oplossen. Daarom is de registratie van prostituees ook van levensbelang, zoals in de nieuwe wet geregeld wordt. Het rondpompen van vrouwen - te verschrikkelijk voor woorden om dat zo te zeggen - faciliteren wij. Dat moet stoppen en dat kan door een goed vergunning- en registratiestelsel ervoor te hebben. Alle gemeenten moeten daarin gelijk optreden. Dat staat in die wet die nu in de eerste kamer is aangehouden. Als je dat niet doet dan krijg je het bekende waterbedeffect. Maar dat is nooit een reden om het hier in Leeuwarden dan maar toe te staan. Dat is zo’n misvatting. VVD zei: als je het hier gaat drukken, komt het ergens anders op, en dan hebben we het niet meer in beeld. Je kan toch niet zeggen: we laten één deel van de winkel leeg stelen omdat we daar geen camera’s hebben hangen? Je moet overal de wet handhaven. Wij zijn gehouden om op te komen voor die zwakste mensen, die mondloze mensen."

'Ik heb die mannen bijna gewelddadig mijn bank uitgezet'

Geloof je ook in het Zweedse model voor Leeuwarden?

"Ik denk niet dat het alleen te vinden is bij het Zweeds model. Ik denk dat het toch meer een  combinatie moet zijn. Je zult goed moeten reguleren, en de vergunningen op orde moeten hebben. We moeten af van het feit dat het hoerenlopen normaal wordt geacht. We moeten af van de gedachte dat het liberale beleid in 2000 ook maar een begin van succesvol is geweest."

Daar is iedereen het ook wel over eens toch?

"Ja. Maar of we het Zweedse model hier moeten implementeren? Ik zou het wel willen. Dat model zegt  niet dat die vrouw moet bewijzen dat iemand een mensenhandelaar is, maar haar pooier moet bewijzen dat die vrouw vrijwillig werkt. Dat is een van de goede dingen in dat model. En als man een bordeel bezoekt, moet hij ervan overtuigd zijn dat hij niet bij een slachtoffer van mensenhandel seks koopt. Dat is zijn taak."

Waar komt jouw gedrevenheid hiervoor vandaan?

“Begin jaren negentig werkte ik op het hoofdkantoor van een bank. Op een dag kwamen er twee Friese mannen binnen. Die hadden drie Bulgaarse meisjes op de achterbank zitten. In de buurt van mijn bureau belden die mannen en verkochten die meisjes voor 200 gulden. Ze stonden daar nog wat te onderhandelen en omschreven die meisjes als blond en mager. Maar nog een beetje meer eten en dan zou er wel wat vet aan komen. Het was voor het eerst dat ik daarmee werd geconfronteerd. Ik had geen idee dat zoiets bestond. Ik heb die mannen bijna gewelddadig mijn bank uitgezet. Dat was een soort wake-up call. Vanaf toen ben ik het wat meer gaan volgen. Het is bijna de reden voor mij om raadslid te willen worden, omdat ik inmiddels weet hoe vreselijk er geleden wordt in de seksindustrie"

'In Friesland zeggen wij: Jo haldt fee: Je houdt vee.'

"Hier in Leeuwarden eet je aan de ene kant bij de McDonalds je hamburger en aan de andere kant van de muur worden vrouwen gehouden. In Friesland zeggen wij: Jo haldt fee: Je houdt vee. Dat gebeurt in mijn stad, waar ik zo heel veel van hou. We maken ons echt heel erg druk in de raad om heel veel zaken, en als de ChristenUnie dit niet had aangepakt, dan waren we hier naadloos aan voorbijgegaan. Dan gaan we eraan voorbij dat hier misschien wel 100 tot 125 vrouwen worden gehouden, dag en nacht, om de boeren uit de provincie en inwoners van deze stad seksueel te bevredigen. Het is onbegrijpelijk dat wij dat toestaan. Het CDA zegt nu eigenlijk dat de prostituees maar in een efficiënt gebouw buiten de stad moeten gaan zitten. Maar wij willen ze juist in het centrum houden. Recht in het zicht. Als je het weet, ben je niet meer onschuldig. Iedereen weet het zo langzamerhand, wie kan dan nog wegkijken?

'De meeste vrouwen hier zijn christen'

Wat me ook erg raakt, is iets wat het hoofd opvangteam mensenhandel van Fier Fryslân mij vertelde. Bijna al die vrouwen blijken christen te zijn. Ze komen van de Carribean, van de Antillen, uit Afrika, Oost-Europa, niet uit Leeuwarden zelf.  Begrijp me goed, ik zou het voor elke vrouw doen hoor, ongeacht kleur, smaak of geloof. Maar voor mij is dat ook nog wel een extra motivatie. Als ChristenUnie hebben nu ook een actie opgezet voor uitgestapte christelijke vrouwen, want die willen eigenlijk allemaal graag een bijbel hebben. Zo hebben we met ons netwerk van voorgangers en dominees in no-time 20 Engelse, Portugese, en Spaanse bijbels geregeld. We kregen bijbels van de Rooms-Katholieke kerk. Een PKN-dominee bood direct aan om voor deze vrouwen een laagdrempelige dienst te organiseren met ons. Het is toch te verschrikkelijk voor woorden dat wij hier als christenen naast de roze buurt leven en kinderen van de Heer aan hun lot over laten? Mijn motivatie? Het is eigenlijk heel eenvoudig. In Matteus 25 staat:  'Waar was je toen ik honger had? Waar was je toen ik ongekleed was?' Wij weten het hier, en weten maakt medeverantwoordelijk."

Mensenhandel en prostitutie

Reacties op 'Leeuwarden: 'De meeste prostituees hier zijn christen''