ChristenUnie vraagt structurele oplossing voor de vermogensinkomensbijtelling

20121015 Vooruitblik Kamerleden - Carla Dikdonderdag 04 april 2013 15:48

De ChristenUnie wil dat de definitie van vermogen wordt aangepast zodat specifieke groepen chronisch zieken en gehandicapten buiten de regeling zullen vallen. De effecten van de vermogensinkomensbijtelling zijn groter dan verwacht. Sinds 1 januari wordt het vermogen meegenomen om de eigen bijdrage over de AWBZ en de WMO te bepalen. Kamerlid Carla Dik-Faber: “Er is veel ophef ontstaan over de effecten van de maatregel. Het is duidelijk dat de financiële gevolgen voor individuele situaties veel groter zijn dan de Kamer aanvankelijk is voorgehouden. De ChristenUnie vraagt vandaag tijdens het debat geen noodoplossing, maar structurele maatregelen.”

Dik-Faber: “In de politiek kunnen we heel snel een ad hoc oplossing verzinnen en snel een potje ergens voor creëren. Dit is geen oplossing voor de vermogensinkomensbijtelling. Je moet structureel zoeken naar een oplossing om bepaalde groepen buiten de regeling te houden. Dan denk ik aan mensen die een kind hebben, dat door een ongeluk of medisch falen een beperking heeft gekregen en smartengeld gekregen. Smartengeld valt nu binnen de regeling, dat dient buiten de regeling te vallen. Hetzelfde geldt voor mensen met een beperking onder de 65 jaar. Als zij vermogen hebben dan hebben zij dit vaak achter de hand voor een specifieke verbouwing voor het aanpassen van hun huis of voor speciale meubels. Ook heeft de ChristenUnie eerder al aandacht gevraagd voor mensen die een groot PGB voorschot krijgen. PGB is geen vermogen. ”

Carla Dik
Zorg, Welzijn & Sport

Reacties op 'ChristenUnie vraagt structurele oplossing voor de vermogensinkomensbijtelling'