ChristenUnie wil snel opheldering over hacken van vliegtuigen

Vliegtuigdinsdag 16 april 2013 09:15

Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) wil snel opheldering van de Europese Commissie over het bericht dat er smartphoneapplicaties zijn gemaakt waarmee een hacker de controle over vliegtuigsystemen kan overnemen. Afgelopen weekend werd de applicatie gepresenteerd tijdens de Hack-in-the-box conferentie in Amsterdam. ,,Als een goed functionerende applicatie in de verkeerde handen van een terrorist valt, zijn de gevolgen niet te overzien. Daarom heb ik met spoed vragen aan Eurocommissaris Kallas van Transport gesteld”, aldus Van Dalen.

De Europarlementariër, vicevoorzitter van de Transportcommissie van het EP, wil weten of de gepresenteerde applicatie in de praktijk een vliegtuig kan overnemen: ,,Tijdens de conferentie liet de ontwikkelaar virtuele vliegtuigen neerstorten. Ik wil van de Europese Commissie weten of zo’n applicatie in werkelijkheid ook vliegtuigen kan laten neerstorten, of dat in de praktijk vliegtuigsystemen geavanceerder en beter beveiligd zijn.”

Ook moet volgens Van Dalen duidelijk worden hoe de Europese Commissie deze terroristische dreiging gaat bestrijden: ,,De digitale wereld biedt allerlei fantastische mogelijkheden, maar mensen die kwaad willen kunnen er ook misbruik van maken. De ontwikkelaar van de applicatie presenteerde afgelopen weekend duidelijk dat die dreiging reëel is. De Europese Commissie moet daarom vooroplopen in deze technologische ontwikkelingen. Het Europees luchtvaartagentschap EASA is zelfs speciaal opgericht om een veilige luchtvaartsector te ontwikkelen. De tijd van vloeistoffen in een plastic zakje ligt echt achter ons!”

Andere vervoersvormen

Daarnaast wil Van Dalen weten of ook andere vormen van vervoer met deze dreiging te maken hebben. Ook de zeevaart en het spoor maken gebruik van allerlei soorten communicatiesystemen. ,,We moeten ons in deze discussie niet blind staren op de luchtvaart. Ook met een schip of een trein kan een terrorist grote schade aanrichten. De communicatiesystemen van andere vormen van vervoer moeten daarom ook scherp beveiligd worden”, aldus Van Dalen.

Inmiddels heeft ook de Vereniging van Nederlandse Vliegeniers bij monde van voorzitter Evert van Zwol laten weten dat er op korte termijn een oplossing voor de dreiging moet worden gevonden. Hij wil snel van bouwers horen of de dreiging reëel is en welke maatregelen daarvoor genomen moeten worden.

De precieze tekst van de gestelde vragen:

Tijdens de Hack-in-the-box conferentie in Amsterdam op 12 april is een applicatie gepresenteerd waarmee een hacker de controle over vliegtuigsystemen kan overnemen. Met deze app kon de hacker een simulatievliegtuig bewust laten neerstorten.

1. Heeft de Commissie kennis genomen van de presentatie van de genoemde applicatie tijdens de Hack-in-the-box conferentie?
  2. Staan de Commissie en EASA in nauw contact met de ontwikkelaar van de applicatie?
  3. Is het in de praktijk mogelijk de controle over vliegtuigsystemen over te nemen door middel van de gepresenteerde applicatie? Zo nee, waarom niet.
  4. Heeft de Commissie aanwijzingen dat (terroristische) organisaties al applicaties ontwikkelen om via deze methode aanslagen te plegen?
  5. Hoe gaat de Commissie voorkomen dat pogingen slagen om met dergelijke applicaties aanslagen te plegen?

Geldt deze bedreiging ook voor andere vervoersmodaliteiten zoals het spoorvervoer en de zeevaart? Zo ja, zal de Commissie alles in het werk stellen om ook die modaliteiten te beschermen tegen mogelijke overname van de besturingssystemen door (terroristische) hackers?

Reacties op 'ChristenUnie wil snel opheldering over hacken van vliegtuigen'