ChristenUnie wil direct einde vreemdelingendetentie

gevangeniswoensdag 29 mei 2013 18:06

Het rapport van de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken toont aan wat iedereen eigenlijk allang al wist: vreemdelingen horen niet in detentie thuis. Het is een schande dat vreemdelingen te vaak, te lang en onterecht in detentie belanden. Het doel, namelijk terugkeer naar het land van herkomst, wordt in 83% van de vreemdelingen die langer dan 6 maanden vastzit, niet gehaald, omdat zij niet uitzetbaar blijken.

ChristenUnie Tweede Kamerlid Joel Voordewind: ,,Terwijl de staatssecretaris in het debat de fouten rondom de behandeling van Dolmatov als een uniek incident typeerde, laat dit rapport duidelijk zien dat de problemen met vreemdelingendetentie structureleel van aard zijn. Daarom wil de ChristenUnie dat er zo snel mogelijk een einde komt aan het vastzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers die geen crimineel verleden hebben.”

Schokkend
Het is schokkend dat de Adviescommissie constateert dat tal van andere cruciale zaken ook niet in orde zijn. Zo zijn de Hulpofficieren van Justitie onvoldoende toegerust om te besluiten om iemand in detentie te zetten. Zij moeten onder hoge tijdsdruk en op grond van onvolledige of zelfs onbetrouwbare informatie die beslissing maken. Daarnaast wordt het de vreemdeling vaak onmogelijk gemaakt adequate ondersteuning van een advocaat te krijgen, sluiten de ICT-systemen van het IND & DT&V niet op elkaar aan waardoor gedeelde informatie geregeld onbetrouwbaar en achterhaald zijn en de vreemdeling hiervan de dupe wordt en wordt de politie door de illegalenquota gestimuleerd om vreemdelingen op te pakken.

Mensenrechten
Voordewind: ,,Fundamentele mensenrechten van vreemdelingen worden hierdoor ernstig geschonden. Het ergste is dat deze zaken al tijden worden aangekaard door organisaties als Amnesty International, Vluchtelingenwerk, de Ombudsman en de verschillende oppositiepartijen. De staatssecretaris blijft echter volhouden dat er sprake is van een rechtvaardig en humaan beleid.  De staatssecretaris moet nu ingrijpen. Er zijn genoeg alternatieven beschikbaar voor de inhumane vreemdelingdetentie met zijn visitatie, beperkte lucht- en bezoektijden, isolatiecellen en 16 uur per dag eenzame opsluiting. Laten we daarom direct een einde maken aan de vreemdelingendetentie voor uitgeprocedeerde asielzoekers.”

Joël Voordewind
Justitie

Reacties op 'ChristenUnie wil direct einde vreemdelingendetentie'

Nieuwsarchief > 2013 > mei