ChristenUnie wil debat over Fyra

Fyra-web-610dinsdag 04 juni 2013 09:51

De ChristenUnie is verbaasd over de gebrekkige regie van het kabinet op het Fyra-dossier. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: ,,Hoe is het mogelijk dat de Belgen al een besluit hebben genomen en de staatssecretaris nog wil wachten tot half juni terwijl ze over dezelfde rapporten als de Belgen beschikt? Ik wil snel een debat. Er hangt ons een strop van honderden miljoenen boven het hoofd.”

De partij stoort zich eraan dat de Kamer alles moet lezen in de krant en op de Vlaamse TV. Dik-Faber: ,,We lezen nu ook in de media dat het ministerie van Financiën een besluit over de Fyra zou hebben tegen gehouden. Er gaat van alles rondzingen, nu er vanuit het kabinet geen enkele duidelijkheid wordt gegeven. De ChristenUnie dringt aan op een debat deze week, zodat er spoedig openheid van zaken komt.’ De ChristenUnie wil nu snel een oplossing voor de reiziger. "Nog deze zomer moet de oude Beneluxtrein weer 16x per dag gaan rijden."

Politiek
ChristenUnie-senator Roel Kuiper was maandagavond te gast bij Nieuwsuur. Volgens Kuiper, die voorzitter was van de Eerste Kamercommissie die onderzoek deed naar de verzelfstandiging van overheidsdiensten waaronder NS, is het onterecht om de schuld voor het debacle geheel bij NS te leggen. "Het is te gemakkelijk om nu NS alleen de schuld toe te schuiven voor debacle met Fyra. De politiek heeft NS in deze positie gebracht", twitterde hij.

Carla Dik
Verkeer & Vervoer