Wens ChristenUnie in vervulling: alcoholleeftijd naar 18 jaar

Drankdinsdag 18 juni 2013 16:14

Jarenlang hard werken wordt beloond. De Eerste Kamer heeft ingestemd met het initiatiefwetsvoorstel die regelt dat de verkoopleeftijd van alcohol naar 18 jaar gaat.
Initiatiefnemer Joël Voordewind: ,,Na zes jaar ploeteren is nu dan toch de finish bereikt om de alcoholleeftijd te verhogen naar 18 jaar. Tezamen met goede voorlichting en handhaving moet het lukken overmatig alcoholgebruik en dus onherstelbare hersenschade tegen te gaan."

Er zijn twee belangrijke wijzigingen. Jongeren onder de 18 mogen geen alcohol meer kopen, ook dus geen bier en wijn meer. Dat geldt zowel in horecagelegenheden als in de slijterijen en supermarkten. Tegelijkertijd wordt het in het bezit hebben van alcohol op straat onder de 18 jaar ook strafbaar gesteld. De reden waarom de ChristenUnie hier voor pleit zijn de nieuwe medische inzichten over het effect van alcohol op jonge hersenen en de bezorgdheid over de cultuur van excessief drankgebruik in het sociale verkeer en het uitgaansleven.

Gezondheid
De verhoging van de leeftijdgrens voor verkoop en bezit tot 18 jaar moet er toe leiden dat ook onder jongeren zelf het bewustzijn sterker wordt dat alcoholconsumptie serieuze gezondheidsrisico’s bevat. Voordewind: ,,De ChristenUnie staat pal voor de gezondheid van jongeren. Maar de brede steun laat zien dat dit een partijoverstijgend belang is. Wij zijn hier allemaal in de Kamer gekozen om het goede voor mensen te zoeken. Daarom ben ik blij dat dit wetsvoorstel, na een lange reis en met dank aan mede-indieners CDA, PvdA en SGP is aangenomen.”
Het wetsvoorstel kreeg naast de indieners ook steun van SP, VVD, GroenLinks, 50Plus, Partij voor de Dieren en de OSF.
Joël Voordewind
Justitie