ChristenUnie wil herdenking 150 jaar slavernijverleden in Tweede Kamer

slavernijmonumentdinsdag 25 juni 2013 09:33

Op 1 juli wordt herdacht dat 150 jaar geleden een einde kwam aan de slavernij in de voormalige koloniën Suriname en de Nederlandse Antillen. Door verschillende organisaties wordt hier dit jaar op diverse platforms extra aandacht aan besteed. Fractievoorzitter Arie Slob van de ChristenUnie vindt het belangrijk om ook in de Tweede Kamer bij dit gedenkwaardig moment stil te staan.

De ChristenUnie Tweede Kamerfractie heeft het Presidium van de Tweede Kamer het verzoek gedaan om op de eerste vergaderdag na de officiële herdenking, dinsdag 2 juli na afloop van het Vragenuur, een moment stil te staan bij deze geschiedenis. Slob: ,,Het slavernijverleden heeft diepe sporen achtergelaten, voor sommigen zijn deze nog dagelijks voelbaar. We dragen een verantwoordelijkheid om met elkaar stil te staan over de vraag hoe we in onze tijd met dit verleden moeten en kunnen omgaan.”

Rondetafelgesprek
Slob organiseert donderdag een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer met een breed scala aan maatschappelijke organisaties en collega’s uit de Tweede Kamer.
Sprekers tijdens het rondetafelgesprek donderdag zijn onder meer: Anouchka van Miltenburg (voorzitter van de Tweede Kamer), Joan Ferrier (voorzitter Stichting Herdenking Slavernijverleden 2013) , Frank Dragtenstein (historicus slavernijverleden) en Barryl A. Biekman (voorzitter Landelijk Platform Slavernijverleden).
Arie Slob

Reacties op 'ChristenUnie wil herdenking 150 jaar slavernijverleden in Tweede Kamer'

Nieuwsarchief > 2013 > juni