ChristenUnie: meevaller kinderopvangtoeslag naar kindgebonden budget

kindkruiwagenwoensdag 03 juli 2013 15:55

De ChristenUnie wil dat de meevaller bij de kinderopvangtoeslag deels wordt gebruikt om het kindgebonden budget te verhogen. De partij zal hiertoe vandaag bij het debat over de Voorjaarsnota een amendement indienen. Tweede Kamerlid Carola Schouten: “Deze forse meevaller moet ten goede komen aan gezinnen met kinderen die het geld goed kunnen gebruiken. Het mag niet zo zijn dat dit bedrag dat gereserveerd is voor de kindregelingen op de grote hoop komt om andere gaten te dichten.”

De uitgaven aan de kinderopvangtoeslag vallen dit jaar € 220 miljoen lager uit, doordat er voor minder kinderen en minder uren per kind kinderopvangtoeslag is aangevraagd. Tegelijkertijd gaat het kabinet uit van hogere uitgaven voor het kindgebonden budget, doordat mensen in inkomen achteruit zijn gegaan en dus recht hebben op een hoger kindgebonden budget. Schouten: “Ik pleit ervoor om € 100 miljoen euro van deze meevaller te gebruiken voor het verhogen van het kindgebonden budget.”

Het kabinet bezuinigt de komende jaren fors op de zogenaamde kindregelingen, oplopend tot € 930 miljoen in 2017. De ChristenUnie wil niet dat gezinnen hierdoor onevenredig getroffen worden en wil dat meevallers bij deze kindregelingen ten goede komen aan gezinnen.

Carola Schouten
Gezin

Reacties op 'ChristenUnie: meevaller kinderopvangtoeslag naar kindgebonden budget'

Nieuwsarchief > 2013 > juli