ChristenUnie tegen boycot producten Joodse nederzettingen

israel_vlagmaandag 22 juli 2013 09:50

De ChristenUnie heeft ontstemd gereageerd op berichten dat enkele supermarkten in Nederland geen producten meer verkopen afkomstig uit Joodse nederzettingen. Tweede Kamerlid Joël Voordewind: “Wij delen de verontwaardiging die in Israël is ontstaan over deze maatregel. Hier heeft de ChristenUnie al voor gewaarschuwd tijdens de discussie over labelen eerder dit jaar. De mogelijke kritiek op Israël kan op tal van landen toegepast worden! Krijgen producten uit Gaza, waar de terroristische organisatie Hamas regeert eenzelfde label?”

De selectieve verontwaardiging over Israël moet stoppen. Voordewind: ,,Deze maatregel lijkt een eerste aanzet tot een algemene boycot tegen Israël te zijn, daar verzetten wij ons tegen. Als dit door gaat loopt Israël veel inkomsten mis van hun exportproducten. Het is gewoon discriminatie, omdat we dit bij geen enkel ander land doen waar ook conflicten zijn. Zowel de Palestijnen als de Israëliërs zijn niet geholpen met deze maatregel.”

Samenwerking stimuleren

Voordewind zou liever zien dat de regering Nederlandse bedrijfsleven ondersteunt om tot hechte samenwerkingsprojecten tussen Palestijnen en Israëli's op de Westbank te komen. ,,Dat zou proactief zijn in plaats van nu eenzijdig de samenwerking te ontmoedigen.”

Voordewind ziet uit naar concrete plannen van Timmermans, die proactief vertrouwen en samenwerking tussen de Palestijnen en Israëliërs proberen te stimuleren en daarmee een bijdrage kunnen leveren om vrede van onderop op te bouwen. ,,Dat kan bijdragen tot het slagen van het vredesinitiatief van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Kerry.”

Handtekeningenactie

Bijna 6000 mensen ondertekenden eerder dit jaar de actie tegen discriminatie van Israël via productetiketten. Joël Voordewind heeft de petitie in mei onder de aandacht gebracht van PvdA-minister Timmermans van Buitenlandse Zaken. De ChristenUnie voerde actie tegen het plan om producten die uit Joodse nederzettingen komen niet langer te etiketteren als 'made in Israël'. Dit voorstel oogstte terecht felle kritiek vanuit Israël.

Israël
Joël Voordewind