Rem op biobrandstoffen

maiswoensdag 11 september 2013 13:11

"Voedsel en brandstof moeten niet concurreren op dezelfde markt", dat zei Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie) na afloop van de stemming over de eisen voor brandstof in Europa. Het Europees Parlement besloot dat in 2020 maximaal 6% procent van de brandstoffen afkomstig mag zijn uit voedselgewassen, zoals mais. Van Dalen is tevreden met deze uitkomst: "Het voeden van de auto in Europa mag niet lijden tot ondervoeding in Afrika. Het is daarom goed dat het Europees Parlement op de rem heeft getrapt door te besluiten dat het aandeel voedselgewassen in brandstof een plafond krijgt".

Voedsel

Onderzoek laat zien dat een toename van biobrandstoffen leidt tot hogere voedselprijzen, doordat de vraag enorm toeneemt. Hierdoor wordt voedsel onbetaalbaar voor grote groepen mensen in ontwikkelingslanden. Daarnaast wordt in Afrika kostbare landbouwgrond opgeofferd voor onze energiegewassen.

Klimaat

Hoewel biobrandstoffen zijn bedoeld om tot een schonere transportsector te komen, hebben ze vaak het tegenovergestelde effect. Bijvoorbeeld omdat er grote stukken regenwoud worden gekapt om plantages aan te leggen voor palmolie. Van Dalen: “We moeten ook de indirecte effecten, zoals ontbossing, laten meetellen bij de berekeningen hoe duurzaam of schoon bepaalde biobrandstoffen zijn. Dat gaat nu gebeuren”.

Eurofractie
Milieu, energie, volksgezondheid en voedselveiligheid

Reacties op 'Rem op biobrandstoffen'

Nieuwsarchief > 2013 > september