Meer keuze voor de reiziger ten koste van investeringen in spoor

carla-dik-faberAPR_2378vrijdag 27 september 2013 20:28

De ChristenUnie is blij dat er meer keuze komt voor treinreizigers richting België, maar is geschrokken van de financiële gevolgen voor de begroting van het stoppen met de Fyra. Carla Dik-Faber: “Totaal kost het Fyra-debacle de staat 222 miljoen euro! Weer wordt de HSL duurder en dit gaat opnieuw ten koste van het budget voor investeringen in het spoor. Hierdoor zullen andere noodzakelijke projecten worden uitgesteld of versoberd”.

De terugkeer van de Beneluxtrein en het schrappen van de toeslag voor de HSL-Zuid ten zuiden van Rotterdam is goed nieuws. “De NS heeft geluisterd naar de wens van de reiziger en van de Tweede Kamer. De Beneluxtrein blijft toeslagvrij en zal bovendien sneller zijn dan de oude Beneluxtrein, omdat vanaf Rotterdam de HSL wordt gebruikt”.

Groot minpunt is volgens de ChristenUnie dat tussen Schiphol en Rotterdam wel een toeslag blijft gelden voor de HSL-Zuid. Volgens NS en staatssecretaris Mansveld zijn er hier genoeg alternatieve mogelijkheden via het oude spoor langs Leiden en Den Haag. Carla Dik-Faber: “De Tweede Kamer heeft een motie van mij aangenomen dat de HSL toeslagvrij moet worden. De staatssecretaris voert deze motie nu alleen uit voor reizigers ten zuiden van Rotterdam. Dat is oneerlijk voor reizigers tussen Schiphol en Rotterdam, die verbinding moet ook gewoon toeslagvrij. De redenering van NS klopt ook niet want tussen Rotterdam en Breda is er ook een alternatieve verbinding via Dordrecht.”

De ChristenUnie heeft nog veel vragen over het totale pakket met alternatieven voor de Fyra. “Wat zijn de juridische risico’s? Waarom duurt het nog tot 2021 voordat de snellere treinen komen die 200 km/uur gaan rijden? En gaan deze treinen ook op bijvoorbeeld de Hanzelijn rijden? Mooi dat er een snellere verbinding komt tussen Den Haag en Eindhoven via de HSL. Ook dat is uitvoering van een motie van de ChristenUnie, maar de gevolgen voor Dordrecht zijn nog volstrekt onduidelijk. Houdt Dordrecht straks nog een intercity verbinding met Breda?”

« Terug

Nieuwsarchief > 2013

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari