Utrecht voor elkaar

Ingang stadhuisvrijdag 14 april 2006 16:27

PvdA, GroenLinks, CDA en ChristenUnie hebben hun collegeprogramma 2006 – 2010 de titel ‘Utrecht voor elkaar’ meegegeven, dezelfde slogan als de ChristenUnie Utrecht hanteerde in haar campagne. Voorafgegaan door de klanken van ‘Beautiful day’ van rockgroep U2 presenteerden formateur Ella Vogelaar en de onderhandelaars vanmiddag het programma en de zeven kandidaat-wethouders. Donderdagavond 27 april 2006 bespreekt de Utrechtse gemeenteraad het programma en vindt de installatie van het nieuwe college plaats.

Op basis van de Utrechtse verkiezingsuitslag nam de Utrechtse PvdA na 7 maart het voortouw voor de vorming van een nieuw college. Ella Vogelaar werd ingeschakeld als voorzitter van de gesprekken. Na de eerste gespreksrondes besloten PvdA, GroenLinks, CDA en ChristenUnie om ‘links door het midden’ een nieuw collegeprogramma op te stellen. De onderhandelingen hebben geleid tot het collegeprogramma ‘Utrecht voor elkaar’ en zeven kandidaat-bestuurders.

Kandidaat-wethouders
Het Utrechtse college krijgt weer zeven wethouders, drie van de PvdA, twee van GroenLinks en één ieder voor CDA en ChristenUnie. Alleen Harm Janssen van het CDA had al zitting in het vorige college. De wijkwethouderschappen worden later binnen het college verdeeld.

U kunt hier het collegeprogramma downloaden (pdf, 80 kB).

PvdA
  •  Mw. Rinda den Besten: Jeugd, Onderwijs, Volksgezondheid
  •  Dhr. Harrie Bosch: Wonen, Leidsche Rijn, Ruimtelijke ordening
  •  Mw. Marka Spit: Economische zaken, Sociale zaken en arbeidsmarktbeleid, Stadspromotie en evenementen