ChristenUnie wil wetgeving tegen voedselverspilling

2013-HS3-Carla-Skippen_APR9635-webwoensdag 16 oktober 2013 08:38

De ChristenUnie vindt dat er een zogenaamde ‘Good Samaritan law’ moet komen zodat supermarkten niet aansprakelijk kunnen worden gesteld als ze voedsel weggeven aan de voedselbank. Dat zegt Tweede Kamerlid Carla Dik woensdag tegen Nu.nl. Onlangs ging het kamerlid mee met een woongroep in Nieuwegein, die bijna volledig leeft van voedsel dat supermarkten weggooien. Bekijk hier de video daarvan.

"Er zijn nu 70.000 gezinnen in Nederland die afhankelijk zijn van de voedselbank. Terwijl er bij de supermarkten jaarlijks voor 2 miljard euro aan voedsel wordt weggegooid."

Dik-Faber hekelt het dat dit voedsel in een afvalverbrandingsoven terecht komt wegens strikte wetgeving voor de voedselveiligheid, waardoor supermarkten aansprakelijk kunnen worden gesteld als ze voedsel schenken aan voedselbanken.

In Italië en de Verenigde Staten is al zo'n 'good samaritans law' om supermarkten in deze gevallen vrij te stellen.

Dik-Faber vindt daarnaast dat de wetgeving rondom de houdbaarheid van voedsel in Nederland sowieso te strikt is. "In veel gevallen, zoals bij de houdbaarheidsdata van bijvoorbeeld aardappelen, pasta en rijst klopt dit ook helemaal niet", aldus het Kamerlid.

Houdbaarheidsdata

Dit is zo omdat supermarkten in de houdbaarheidsdata er rekening mee moeten houden dat de consument ook tijd moet krijgen om het voedsel te consumeren. "Zo kan het dat eieren twee weken voordat ze niet meer goed zijn al over de datum worden verklaard", zo stelt Dik-Faber.

Deze richtlijnen moeten volgens het Kamerlid in samenwerking met de supermarkten dan ook opnieuw tegen het licht gehouden worden.

Dik-Faber pleit ervoor om bij bepaald voedsel bijvoorbeeld alleen een productiedatum te zetten. "Waarom zouden we bij ongeschilde aardappels een houdbaarheidsdatum zetten, als je als consument ook gewoon kan zien wanneer ze niet meer goed zijn?"

Ze wijst erop dat als er geen actie wordt ondernomen de doelstelling om in 2015 de voedselverspilling met 20 procent terug te dringen niet wordt gehaald.

(Bericht van Nu.nl)

Op www.foodlog.nl publiceerde Carla Dik-Faber een open brief aan supermarkten, waarin ze oproept samen voedselverspilling aan te pakken.

Beste supermarkten,

Onlangs was ik bij u op bezoek, maar u hebt mij niet gezien. Ik bezocht één van uw filialen, na sluitingstijd, om te kijken wat er dagelijks zoal in de afvalcontainer belandt. Het resultaat stelde mij niet teleur, of eigenlijk wel. Appeltaarten, pizza’s, champignons, druiventrossen en pakjes sojamelk. Het is slechts een gedeeltelijke opsomming van wat er allemaal uit de afvalbak kwam. Terwijl 70.000 gezinnen in ons land afhankelijk zijn van de voedselbanken, belandt iedere dag weer prima voedsel in de afvalcontainer. Dit is mij een doorn in het oog. U toch ook?

Even een paar cijfers op een rij. Nederlanders gooien ieder jaar 800 miljoen kilo voedsel weg. Dat zijn 100.000 vuilniswagens vol. Dat kost ons ruim 155 euro per persoon. Samen gooien we hiermee voor 2,6 miljard euro aan voedsel weg. In de horeca en in de supermarkten wordt nog eens voor 2 miljard euro aan voedsel verspild. Het merendeel van het voedsel dat we weggooien verdwijnt in de afvalverbrandingsoven. Ik neem aan dat u dit ook onacceptabel vindt gezien de schaarste van voedsel en natuurlijke hulpbronnen om voedsel te produceren.

Wellicht denkt u dat deze cijfers aanzetten tot actie. Helaas nog niet. De laatste jaren zijn we alleen maar meer voedsel gaan weggooien. 20% minder voedselverspilling in 2015 (t.o.v. 2009) gaan we op deze manier niet halen. Consumenten gooien vaak voedsel weg dat volgens de verpakking officieel niet langer houdbaar is, maar dat nog heel goed gegeten kan worden. Droge producten zoals rijst en pasta en blikgroenten kunnen vaak veel langer bewaard worden dan de datum op de verpakking aangeeft. Is een datumlabel eigenlijk wel gerechtvaardigd? Moeten we bij deze producten niet veel meer afgaan  op onze reuk en smaak.

Een deel van de verwarring wordt veroorzaakt doordat het verschil tussen het THT-label en het TGT-label niet duidelijk is. Het TGT-label (“Te Gebruiken Tot”) moet worden gebruikt voor verse producten zoals vlees en zuivel, terwijl het THT-label (“Tenminste Houdbaar Tot”) mag worden gebruikt voor overige producten. In de praktijk worden soms ten onrechte TGT-labels gebruikt of wordt de datum op het THT-label voorzichtigheidshalve naar voren gehaald.

In Nederland hebben we de Wet op de Voedselinformatieverschaffing. Hoog tijd om deze wet tegen het licht te houden! Wat denkt u ervan om voor niet-bederfelijke producten het THT-label te vervangen door een productiedatum? En wat vindt u van de 2-uursborging voor producten die gekoeld mogen bewaard? Uit onderzoek blijkt dat de termijn verlengd kan worden. Dus waarom worden nu al deze producten weggegooid?

Nog een voorbeeld. De kromme komkommer, die niet in uw schappen belandt. Is de consument nu echt zo kritisch of dénken we dat de consument deze kromme komkommers niet wil kopen?

In een aantal landen hebben ze een Good Samaritan Law, die u als supermarkt vrijwaart van mogelijke risico’s op het gebied van voedselveiligheid als u voedsel doneert. Uiteraard gaat het hierbij om voedsel dat nog prima gegeten kan worden. Ik nodig u uit om samen met mij hiervoor te pleiten, zodat het ‘overtollige’ voedsel niet meer in de container belandt, maar bij voedselbanken terecht komt. 70.000 gezinnen maken daarvan nu gebruik en voedselbanken kunnen de groeiende vraag niet aan.

20% minder voedselverspilling in 2015 moet haalbaar zijn! Ik wil hier graag samen met u aan werken. Door het aanpassen van de regels wil ik ervoor zorgen dat er minder voedsel wordt weggegooid. En door het introduceren van een Good Samaritan Law moet het mogelijk zijn om overgebleven voedsel dat nog goed gegeten kan worden, bij de voedselbanken te brengen.

Carla Dik
Milieu, energie, volksgezondheid en voedselveiligheid

Reacties op 'ChristenUnie wil wetgeving tegen voedselverspilling'

Nieuwsarchief > 2013 > oktober