Waar is die 2 miljard euro voor de Palestijnse Autoriteit gebleven?

Euroswoensdag 16 oktober 2013 09:42

Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie) wil opheldering van de Europese Commissie over de besteding van EU hulp in de Palestijnse gebieden. Uit een uitgelekt rapport van de Europese Rekenkamer blijkt dat de EU hulp aan de Palestijnse Autoriteiten tussen 2008 en 2012 (1,95 miljard euro) niet voldoende verantwoord kan worden. Van Dalen: ,,De Europese Rekenkamer stelt grote vraagtekens bij de juiste besteding van het geld. Wellicht is het verkeerd besteed, verspild of verduisterd. Aangezien corruptie veel voorkomt bij de Palestijnse Autoriteit maak ik mij grote zorgen waar die 2 miljard euro is gebleven."

Van Dalen wil dat de Europese Commissie allereerst precies onderzoekt hoeveel EU hulp aan de Palestijnse Autoriteiten niet verantwoord kan worden. Hij wil wordt onderzocht of het geld kan worden teruggevorderd. Ook wil Van Dalen dat het toezicht op de besteding van het EU geld in de Palestijnse gebieden vlug wordt aangescherpt: ,,Nog altijd is de EU de grootste donor van de Palestijnse Autoriteiten. Na dit vernietigende rapport van de Europese Rekenkamer blijkt dat de controle op de besteding van de EU hulp flink moet worden opgevoerd. Je moet er toch niet aan denken aan dat de EU via allerlei omwegen een organisatie als Hamas financiert."

Hieronder de vragen die zijn gesteld:

De Sunday Times berichtte op 13 oktober dat de Europese Rekenkamer in een nieuw onderzoeksrapport concludeert dat de EU hulpgelden aan de Palestijnse Autoriteiten mogelijk niet correct zijn besteed. Tussen 2008 en 2012 heeft de EU voor 1,95 miljard euro steun gegeven aan de Palestijnse Autoriteiten. EU onderzoekers zouden bij de controle op de besteding van dit geld significante tekortkomingen hebben geconstateerd. Er is onvoldoende controle geweest of het geld niet verkeerd is uitgegeven, verspild en/of verduisterd.

1. Heeft de Europese Commissie kennis genomen van het artikel in de Sunday Times van 13 oktober over de controle op EU-helpgelden aan de Palestijnse Autoriteiten?
  2. Deelt de Commissie de conclusie van de Europese Rekenkamer dat de hulpgelden aan de Palestijnse Autoriteiten niet correct verantwoord kunnen worden? Zo nee, waarom niet?
  3. Hoe groot is het bedrag aan EU hulpgelden precies dat tussen 2008 en 2012 door de EU is uitgekeerd aan de Palestijnse Autoriteiten en niet voldoende verantwoord kan worden?
  4. Zal de Europese Commissie dit geld terugvorderen van de Palestijnse Autoriteiten? Zo nee, waarom niet?
  5. Hoe gaat de Europese Commissie de controle op de besteding van EU gelden in de Palestijnse gebieden in de toekomst verbeteren?

Kan de Europese Commissie mij er nogmaals van verzekeren dat EU hulpgelden niet terecht komen bij (leden van) organisaties die op de Europese lijst van terroristische organisaties staan.

Eurofractie

Reacties op 'Waar is die 2 miljard euro voor de Palestijnse Autoriteit gebleven?'

Nieuwsarchief > 2013 > oktober