Bonus voor vrede

20131021-Israel-Joel-Voordewind-web_APR3091donderdag 24 oktober 2013 19:20

ChristenUnie Tweede Kamerlid Joël Voordewind bezoekt deze week projecten in Israël die gericht zijn op verzoening tussen Israëliers en Palestijnen.

'Ze moeten ons een bonus geven, in plaats van te beboeten.' Yehuda Cohen, de Israëlische manager van een fabriek van plastic huishoudartikelen op de Westbank is gefrustreerd. Ik ontmoet hem dinsdag in zijn in fabriek, die staat op wat de Palestijnen bestempelen als 'bezet gebied'. Voor Joden juist het hart van hun beloofde land (Samaria en Judea).

Tegen deze achtergrond van dit slepende conflict probeert Cohen een fabriek draaiende te houden en handel te drijven. Wat hem drijft is een verlangen naar verzoening tussen Israëliërs en Palestijnen. Daarom werken er Palestijnen en Israëliers samen. Ongeveer half-om-half. Tot zijn grote frustratie moet de Palestijnse Autoriteit niets hebben van deze samenwerking met de Joodse 'bezetter' en boycotten zijn producten. Daarbij krijgt Cohen ook nog eens te maken met de Europese Unie die zijn producten belast omdat zijn producten niet uit Israël zouden komen, maar uit een nederzetting (Ariël). Cohen noemt het een boete. 'Het zou een bonus moeten zijn, omdat ik mensen met elkaar laat samenwerken.'

Vredesakkoord
Woensdag spreek ik met een vertegenwoordiger van de Palestijnse Autoriteit.. Ik vraag hem of hij niet juist blij is met verzoeningsinitiatieven zoals van Cohen. Zijn die niet juist goed voor de Palestijnen? Zijn antwoord is helder. 'Wij werken niet samen met de bezetter. Als wij dat wel zouden doen, zouden we de bezetting goedkeuren. Zolang Israël vasthoudt aan behoud van de nederzettingen, zien wij geen mogelijkheid voor een vredesakkoord. Niet met deze Israëlische regering.'

Het zijn geen hoopgevende geluiden. Gelukkig spreek ik woensdagavond met Tass Sadaa, de voormalig bodyguard van Yasser Arafat. Zijn verhaal is in alle opzichten wonderbaarlijk en hoopgevend. Hij werd christen en wijdt zijn leven nu toe aan verzoening tussen Palestijnen en Israeliërs. Zo heeft hij in Jeruzalem de Little Hearts kleuterschool opgezet waar Joodse en Palestijnse kinderen samenkomen. 'Vroeger leerde ik Palestijnse kinderen om met geweren te schieten en Joden als vijand te zien. Nu breng ik Palestijnse en Joodse kinderen juist samen in onze school.'

Fabriekeigenaar Yehuda Cohen met een van zijn Palestijnse medewerkers.

Joël Voordewind in gesprek met Tass Sadaa.

Tass Sadaa vertelt over zijn verzoeningsproject Little Hearts kleuterschool met Israëlische en Palestijnse kinderen.

Twee Palestijnse jongens in Jericho, waar Tass Sadaa zijn verzoeningswerk doet.

Palestijnse kinderen spelen bij het gebouw van Seeds of Hope van Tass Sadaa.

Israël
Joël Voordewind