Vragen gesteld over kostenexplosie van nieuwbouw Europese Raad

Europese vlagwoensdag 30 oktober 2013 16:43

Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie) wil opheldering van de Voorzitter van de Europese Raad, Herman van Rompuy, over de sterk gestegen kosten van de nieuwe huisvesting van de Europese Raad.

Van Dalen: ,,In 2004 werd besloten een nieuw pand te plaatsen voor maximaal 240 miljoen euro. De kosten bedragen nu al meer dan 300 miljoen euro en lopen vermoedelijk op tot ongeveer 350 miljoen euro[1]. Ik wil van Van Rompuy weten waarom de kosten zo zijn gestegen en hoe hij van plan is deze overschrijding van het budget te financieren.”

In de nieuwe huisvesting van de Europese Raad, in het hart van de Europese wijk van Brussel, kunnen vanaf 2015 de Europese regeringsleiders vergaderen. Het nieuwe gebouw krijgt de vorm van een groot ei. ,,Het nieuwe gebouw van de Europese Raad begon als een leuk paaseitje, maar begint steeds meer op een struisvogelei te lijken. En het moet niet zo zijn dat Van Rompuy de kop in het zand steekt voor deze enorme kostenstijging. Ik wil helderheid wat dit voor de belastingbetaler gaat betekenen”, aldus Van Dalen.

Zie verder de formele vraag aan Herman van Rompuy:

AUTHOR(S):

Peter van Dalen (ECR)

SUBJECT:

(please specify)

Huisvesting Europese Raad en Raad

TEXT:

Deze week verschenen berichten in de Europese media dat de kosten voor de verbouwing van de huisvesting van de Europese Raad en de Raad in Brussel, het overeengekomen budget ruimschoots overschrijden (http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2013/10/28/kosten-explosion-350-millionen-euro-fuer-eu-palast-in-bruessel/). De kosten gaan namelijk richting de 350 miljoen euro. En dat terwijl op de website van de Europese Raad nog steeds te lezen is dat de verbouwing niet meer dan 240 miljoen euro gaat kosten.

1. Heeft de Voorzitter van de Europese Raad kennis genomen van berichten in de Europese media dat de verbouwingskosten van de huisvesting van de Europese Raad en de Raad het budget ruimschoots overschrijden? Betreurt de Voorzitter van de Europese Raad deze berichtgeving?
  2. Klopt het dat de kosten voor de nieuwe huisvesting nu al 350 miljoen euro bedragen en daarmee het overeengekomen budget overschrijden? Zo nee, waarom niet?
  3. Op welke wijze wil de Voorzitter van de Europese Raad de eventuele overschrijding van het budget van de nieuwe huisvesting financieren? Welke gevolgen heeft dit voor de EU begroting?
  4. Wat is volgens de Voorzitter van de Europese Raad het effect van deze overschrijding op het imago van de Europese instellingen?

Reacties op 'Vragen gesteld over kostenexplosie van nieuwbouw Europese Raad'