Rouvoet: Balkenende moet Verdonk les lezen

P1010135woensdag 19 april 2006 11:28

DEN HAAG - Fractieleider Rouvoet van de ChristenUnie wil dat premier Balkenende in een brief uitlegt hoe het precies zit met de ministeriële verantwoordelijkheid. Volgens Rouvoet heeft minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie daarover namelijk een ,,merkwaardige opvatting''.

,,Voor haar is een les in staatsrecht kennelijk noodzakelijk,'' zei Balkenende gisteren in de Tweede Kamer. De fractievoorzitter van de ChristenUnie vraagt om de brief van Balkenende, naar aanleiding van een recent interview in het Algemeen Dagblad, waarin Verdonk erover klaagde dat zij in de Kamer geconfronteerd werd met moties van afkeuring. Ze vergeleek zich daarbij met haar partijgenoot VVD-minister Hoogervorst (Volksgezondheid), die niet beoordeeld zou worden op elke fout van verpleegkundigen.

CDA-Kamerlid Mirjam Sterk noemde de uitspraken van Verdonk in het programma TROS Kamerbreed ,,dom''. Minister Verdonk is ook verantwoordelijk voor de mensen die voor haar werken, aldus Sterk.

Rouvoet herinnerde gisteren aan de tijd dat Balkenende als lid van de oppositie de ,,sorry-democratie'' van de paarse coalitie hekelde. Hij pleitte er toen voor ,,de trap van boven schoon te vegen'' na ernstige fouten.

Het vragen om een brief van de premier is een middel voor politici om onderwerpen op de agenda te zetten. Het antwoord van Balkenende kan voor Rouvoet aanleiding zijn een debat aan te vragen.

Bron: Nederlands Dagblad, van onze redactie binnenland
André Rouvoet