Beter bod of HSL deels opnieuw aanbesteden

carla-dik-faberAPR_2378maandag 04 november 2013 14:00

Als NS en staatssecretaris Mansveld de plannen voor de HSL-Zuid niet aanmerkelijk verbeteren moet het HSL traject Breda-Antwerpen opnieuw worden aanbesteed. Dit kan dan gelijk een snelle intercity verbinding worden die Düsseldorf, Venlo en Eindhoven verbindt met Antwerpen. Hiervoor pleit de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie. Carla Dik-Faber: “Er komen in het nieuwe voorstel van NS wel meer directe verbindingen dan oorspronkelijk gepland, maar ik moet ook constateren dat de reistijd voor veel reizigers toeneemt. De snelheid van de HSL wordt bij de verbindingen over de grens nauwelijks benut terwijl hier miljarden in zijn geïnvesteerd.”

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over het HSL plan. In het plan van NS blijft de huidige Benelux intercity bestaan. Deze gaat over een paar jaar ten zuiden van Rotterdam over de HSL rijden en wordt daarom door NS Benelux-plus genoemd. Met een extra stop van deze intercity in Breda bespaart NS een aparte treinverbinding Breda-Antwerpen. Hierdoor zijn de doorgaande Benelux-reizigers echter veel langer onderweg. Ook verliest de trein veel tijd omdat NS gaat rijden met materieel dat niet harder kan dan 160 km/uur. Dik-Faber: “De binnenlandse HSL-verbindingen kunnen reizigers straks wel met 200 km/uur reizen en met Thalys naar Parijs met 300 km/uur. De Benelux-plus wordt zelfs langzamer dan de oude Beneluxtrein. Je kunt dus beter spreken van een Benelux-min.”

De ChristenUnie wil dat de NS alsnog een aparte treinverbinding Breda-Antwerpen opneemt in de plannen. Zo niet, dan kiest de ChristenUnie ervoor om voor dit deel van de HSL opnieuw aan te besteden. “NS wil de Benelux-plus pas vanaf 2017 gaan rijden. Als je nu de lijn Breda-Antwerpen gaat aanbesteden, dan kan er in 2017 hier ook al een trein rijden, dus de reiziger wordt niet getroffen. De Beneluxtrein hoeft dan niet meer om te rijden via Breda. NS kan nu een bod op tafel leggen, maar ook meedoen met de aanbesteding. Uiteindelijk komt er dan zowel voor reizigers uit Den Haag als reizigers uit Breda elk uur een snelle verbinding in plaats van de nu door NS voorgestelde trage compromistrein die niet aantrekkelijk is voor reizigers.”

Door in één keer de verbinding Antwerpen-Breda-Eindhoven-Venlo-Düsseldorf aan te besteden wordt ook de verbinding tussen Brabant en Duitsland aanzienlijk verbeterd. “Duitsland moet hiervoor nog een klein stukje spoor vlak over de grens bij Venlo verdubbelen, maar deze plannen zijn al vergevorderd. De reistijd wordt dan ongeveer 1 uur korter tussen Eindhoven en Düsseldorf en tegelijk krijgt Antwerpen een snelle achterlandverbinding met het Ruhrgebied.”

Labels
Carla Dik
Tweede Kamer
Verkeer & Vervoer

« Terug

Reacties op 'Beter bod of HSL deels opnieuw aanbesteden'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2013 > november

Geen berichten gevonden