ChristenUnie vraagt opheldering over antennes ambassade VS

gj_inartikelvrijdag 15 november 2013 16:56

Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers (ChristenUnie) heeft verontrust gereageerd op het bericht dat antennes op het dak van de ambassade van de Verenigde Staten dataverkeer in de wijde omgeving kunnen onderscheppen.

Segers: ‘We hebben te maken met een grootmacht die groot belang heeft bij het vergaren van informatie. Als er ook in Den Haag telefoongesprekken worden afgeluisterd en ander dataverkeer wordt onderschept, is dat erg kwalijk.’

Samen met Tweede Kamerlid Van Raak (SP) heeft Segers dan ook schriftelijke vragen ingediend bij de Minister-President en de Minister van Binnenlandse  Zaken. De Kamerleden vragen om opheldering over de berichten over de antennes en dringen erop aan navraag te doen bij de ambassadeur van de Verenigde Staten. ‘We willen weten of het kabinet reden heeft aan te nemen dat de Amerikaanse ambassade in Den Haag, net als elders in de wereld, dataverkeer heeft onderschept’, aldus Segers.

Vragen van de leden Van Raak (SP) en Segers (ChristenUnie) aan de Minister-President en de Minister van Binnenlandse Zaken:

1. Heeft u kennis genomen van de zoektocht van de Haagse redactie van het Radio 1-programma 'Met het oog op morgen' naar de capaciteit van de antennes op het dak van de ambassade van de Verenigde Staten?

2. Heeft u kennis genomen van het feit dat met deze antennes dataverkeer in de wijde omgeving van de ambassade, dus inclusief het Binnenhof en het Ministerie van Algemene  Zaken, onderschept en gedecodeerd kan worden, zodat deze informatie leesbaar en hoorbaar kan worden gemaakt?

3. Is onderscheppen, decoderen en onderzoeken van dataverkeer door een ambassade in Nederland legaal?

4. Bent u bereid om bij de ambassadeur van de Verenigde Staten navraag te doen of de antennes op het dak van de ambassade voor de hierboven genoemde doeleinden gebruikt worden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wilt u ons van de uitkomst van dat gesprek op de hoogte stellen?

5. Heeft u reden om aan te nemen dat, net als Amerikaanse ambassades elders in de wereld, de Amerikaanse ambassade in Den Haag telefoongesprekken heeft afgeluisterd en ook ander dataverkeer heeft onderschept?

Gert-Jan Segers

Reacties op 'ChristenUnie vraagt opheldering over antennes ambassade VS'