ChristenUnie blij met financiële ondersteuning SchuldHulpMaatje

Carola Schouten - Foto: Anne Paul Roukema / ChristenUniemaandag 18 november 2013 17:43

Het initiatief SchuldHulpMaatje van kerken en maatschappelijke organisaties zal volgend jaar ruim 150.000 euro aan financiële ondersteuning ontvangen van de overheid. De SchuldHulpMaatje zijn vrijwilligers die mensen helpen bij het orde op brengen van hun administratie en financiën. Tweede Kamerlid Carola Schouten is blij dat, mede op haar aandringen, vrijwilligers van SchuldHulpMaatje hun werk kunnen blijven voortzetten met middelen uit het armoedebudget.

Afgelopen zomer werd haar voorstel aangenomen om de mogelijkheden te bekijken die er zijn om verschillende organisaties van schuldhulpvrijwilligers extra financiële steun te geven. Schouten: ,,De nood van mensen is groot. De gevolgen van de crisis komen hard aan. De afgelopen jaren is het aantal huishoudens met problematische schulden verdubbeld. De waardevolle inzet van de vrijwilligers biedt mensen met schulden de hulp die zij nodig hebben om te werken aan een schuldenvrije toekomst. De Schuldhulpmaatjes zijn van onschatbare waarde, ze laten zien dat de participatiesamenleving al heel lang bestaat.”

Het project ‘SchuldHulpMaatje’ heeft inmiddels meer dan duizend actieve vrijwilligers. Vandaag ging het zestigste project in Zoetermeer feestelijk van start, waarbij de eerste SchuldHulpMaatjes hun certificaat ontvingen. Ook Carola Schouten leverde een bijdrage aan de bijeenkomst. ,,Organisaties als SchuldHulpMaatje hebben met de inzet van vrijwilligers laten zien dat zij met succes mensen kunnen helpen. Het is mooi dat zulke maatschappelijke initiatieven nu kans krijgen op een extra steuntje in de rug", vertelt ze.

De toegekende subsidie zal ten goede komen aan twee verschillende projecten van SchuldHulpMaatje. Het eerste heeft tot doel mensen met financiële problemen eerder te bereiken en hen te wijzen op hulpverlening en inkomensondersteunende maatregelen. Het tweede project zal zich richten op het toerusten van het sociale netwerk rondom mensen met financiële problemen. Op die manier zullen familieleden, buren en anderen uit het sociale netwerk kunnen fungeren als eerste hulpverlener.

Carola Schouten
Schuldhulp