Ruim 9 miljoen voor ex-prostituees en gedetineerden

Prostitutie-7796donderdag 21 november 2013 16:10

Op aandringen van ChristenUnie Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers heeft het kabinet besloten extra geld vrij te maken voor ex-prostituees. De extra investeringen zouden gaan naar de uitstapprogramma’s voor prostituees die in een andere branche willen gaan werken.

Met de nieuwe regeling gaat er vier jaar lang drie miljoen naar deze uitstapprogramma’s. Het voorstel van ChristenUnie en SGP werd door een ruime meerderheid in de Kamer gesteund. Segers reageerde daar blij op: “Het goede nieuws is dat er brede steun is voor hulp aan gedetineerden en prostituees, zodat die de kans krijgen op een nieuw begin."

Tussen 2008 en 2011 was er al een landelijke regeling voor deze uittrapprogramma’s. In die periode maakte 13 gemeentes en in totaal 1700 prostituees gebruik van de regeling. Na 2011 werden gemeentes zelf verantwoordelijk voor de financiering. Echter bleven nieuwe initiatieven uit en de programma’s die al bestonden, komen financieel onder druk te staan.

Eveneens op aandringen van ChristenUnie en SGP stelt het kabinet jaarlijks zeven miljoen extra beschikbaar voor de re-integratie van ex-gevangenen. Het geld zou gaan naar extra beddencapaciteit voor opvang van de ex-gedetineerde, gemeentes en maatschappelijk organisaties wie hen helpen om te re-integreren en  organisaties voor vrijwilligerswerk onder gedetineerde.

Lees hier het bericht op Refdag.nl

Gert-Jan Segers
Mensenhandel en prostitutie