ChristenUnie: zet het kind centraal

jeugdzorgmaandag 25 november 2013 16:41

De ChristenUnie heeft vandaag een plan voor de Centra voor Jeugd en Gezin (CJG) aan de staatssecretaris aangeboden. Het plan bevat zeven aanbevelingen. ‘Nu de hervormingen op het gebied van Jeugdzorg voor de deur staan, is het noodzakelijk om de Centra voor Jeugd en Gezin onder de loep te nemen. Wij willen dat bij elke keuze die gemaakt wordt, het kind centraal staat.’

De CJG zijn, mede op initiatief  van de ChristenUnie, de afgelopen jaren opgericht om een dekkend aanbod te bieden van informatie, voorlichting, algemene preventieve en opgroei- en opvoedondersteuning. In het plan dringt de ChristenUnie erop aan de huidige tevredenheid van ouders in de nabije toekomst te bewaken. Verder adviseert de partij de bekendheid van de CJG te vergroten.

Daarnaast wordt in het plan geadviseerd om de mogelijkheden van de CJG nog meer te benutten. Dit kan door met name jongeren op te zoeken, die vaak nog niet weten dat de centra er ook voor hen zijn. Ook roept de ChristenUnie op nog meer aandacht te besteden aan preventie. ‘Nu ligt het accent meer op de zorg kant dan op de preventie, terwijl het belangrijk is om ouders te ondersteunen bij het algemene opvoeden en opgroeien vóórdat er problemen zijn.’

Dankzij de CJG is de samenwerking tussen jeugdpartners de afgelopen jaren geïntensiveerd. De ChristenUnie dringt erop aan deze samenwerking nog verder te bevorderen. Ten slotte wordt er in het plan een meer ‘outreachender’ aanpak bepleit. ‘De CJG moeten zich niet alleen richten op het gezin om een jongere heen, maar op het hele sociale netwerk. Dit is een kans om jongeren die problemen hebben veel beter in beeld te krijgen.’

Joël Voordewind

Reacties op 'ChristenUnie: zet het kind centraal'