Meer geld naar arme landen

2012-Joël-Voordewind-AP-Roukema-3332donderdag 28 november 2013 16:24

Joël Voordewind, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, heeft tijdens het begrotingsdebat van Ontwikkelingssamenwerking het kabinet verzocht 1% van het bruto nationaal product te gaan uitgeven aan de hulp aan arme landen. Dit percentage is nodig om de veiligheid in deze landen te verbeteren, gevolgen van natuurrampen beperken en blijvend te kunnen werken aan goede handelsverhoudingen.

Daarnaast vroeg Voordewind minister Ploumen om een verdrag te sluiten, waardoor kledingbedrijven aansprakelijk kunnen worden gesteld voor slechte en onveilige werkomstandigheden in hun fabrieken. Op dit moment is er zo een soort akkoord voor de fabrieken in Bangladesh. “De problemen in Bangladesh zoals kinderarbeid, slechte arbeidsomstandigheden en gebrek aan vrijheid voor vakbonden komen ook in andere landen voor,” stelt Voordewind. Kledingbedrijven die het nieuwe akkoord niet tekenen zouden op een zwarte lijst komen.

Lees hier het hele artikel van het Reformatorisch Dagblad

Lees ook: ChristenUnie zorgt voor 50 miljoen extra budget voor allerarmsten

Joël Voordewind
Ontwikkelingssamenwerking