ChristenUnie tegen bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking

Compassion4-webvrijdag 06 december 2013 15:09

Joël Voordewind heeft in een stemverklaring laten weten dat de ChristenUnie tegen de bezuinigingen is op ontwikkelingssamenwerking, maar wel vóór de begroting stemt. ,,Tegen de begroting stemmen, betekent ook stemmen tegen het overgebleven budget (de 0,6%) dat besteed wordt aan armoedebestrijding, aan het tegengaan van hiv-overdracht, aan noodhulp voor de Filipijnen of Syrië."

De ChristenUnie is en blijft voorstander van het besteden van minimaal van 0,7% van ons BBP aan de allerarmsten, en we zouden willen doorgroeien naar 0,8%. De realiteit is echter dat de begroting voor 2014 een bezuiniging kent en onder de 0,7% terecht komt. De ChristenUnie is tegen deze bezuiniging op de allerarmsten. In de onderhandelingen over het herfstakkoord kregen wij spijtig genoeg onvoldoende steun om de bezuiniging van tafel te krijgen.  Het is wel positief dat we via ons amendement 50 miljoen kunnen toevoegen aan het budget, gericht op het tegengaan van kinderarbeid, het tegengaan van kinderprostitutie, aidsbestrijding en noodhulp in Syrië.

Nu echter de bezuiniging uit het Regeerakkoord in 2014 wordt ingezet, staan we voor de vraag of we voor of tegen de begroting moeten stemmen.  Tegen de begroting stemmen, betekent ook stemmen tegen het overgebleven budget (de 0,6%) dat besteed wordt aan armoedebestrijding, aan het tegengaan van hiv-overdracht, aan noodhulp voor de Filipijnen of Syrië. Die keuze maakt de ChristenUnie niet. Wij zullen daarom voor de overgebleven uitgaven aan ontwikkelingssamenwerking stemmen, maar we blijven ons verzetten tegen de bezuiniging op de allerarmsten. En ook komend jaar zullen we er weer alles aan doen om terug naar de 0,7% of zelfs 0,8% te gaan.

Joël Voordewind
Ontwikkelingssamenwerking

Reacties op 'ChristenUnie tegen bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking'

Nieuwsarchief > 2013 > december