Kamer wil landelijk meetnet roet

carla-dik-faberAPR_2378dinsdag 10 december 2013 15:54

De regering moet een landelijk meetnet voor roet opzetten en zich binnen Europa hard maken voor een Europese norm voor roet in de lucht en voor de uitstoot van roet door motorvoertuigen. Dit staat in een motie van ChristenUnie Kamerlid Carla Dik-Faber die met steun van PvdA, SP, D66, GroenLinks, SGP, 50-plus en Partij voor de Dieren, is aangenomen.

Dik-Faber: "Ik ben blij dat het roetprobleem nu eindelijk in kaart wordt gebracht. Metingen zijn nodig om te zien hoe ernstig de problemen zijn met de luchtkwaliteit langs drukke wegen. Door metingen wordt duidelijk of maatregelen voldoende effect hebben op de roetconcentratie en op de volksgezondheid. Ook zijn metingen belangrijk om te komen tot een goede norm."

Er zijn steeds meer internationale onderzoeken die aantonen dat roet slecht is voor de volksgezondheid. Daarom pleit onder meer de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor een roetnorm voor de concentratie in de lucht en de maximale uitstoot van motorvoertuigen. De huidige normen voor luchtkwaliteit kijken echter alleen naar fijnstof in zijn geheel. Roet, ook wel zwarte rook genoemd, is ultrafijnstof dat ontstaat bij onvolledige verbranding van koolstofhoudende brandstoffen.

Carla Dik
Verkeer & Vervoer
Volksgezondheid

Reacties op 'Kamer wil landelijk meetnet roet'