Rouvoet: 'Niet bewust verwijdering van SGP'

vrijdag 21 april 2006 07:14

DEN HAAG - Bij de Tweede-Kamerverkiezingen van 2007 wil de ChristenUnie tenminste vijf zetels halen. Partijleider en fractievoorzitter André Rouvoet denkt dat dit mogelijk is, nu de gemeenteraadsverkiezingen van begin vorige maand de ChristenUnie geen windeieren hebben gelegd.

,,Ik vind het mijn eerste opgave het niveau dat RPF en GPV gezamenlijk hadden, weer te halen. Dat betekent voor 2007 tenminste vijf zetels'', zegt Rouvoet in een interview dat morgen in de ZoZ-bijlage van deze krant wordt geplaatst. De ChristenUnie-leider wijst er in het vraaggesprek op dat veel kiezers bij lokale verkiezingen anders stemmen dan bij een landelijke stemronde. Maar tegelijk stelt hij vast dat zijn partij voor een steeds bredere groep mensen een ,,volwaardig alternatief'' is geworden waar men zonder gêne op kan stemmen. ,,Wat dat betreft, zijn we de folklore voorbij.''

Rouvoet gaat ook in op de samenwerking met de SGP. Bij de lokale verkiezingen bleek dat de ChristenUnie het in verhouding goed deed in gemeenten waar geen lijstverbinding met de staatkundig gereformeerden bestaat. De partijleider is er niet voor te morrelen aan de samenwerking die er in een aantal gemeenten is. ,,Er is ook geen sprake van een bewuste verwijdering.'' Hij stelt wel dat het belang van christelijke politiek de boventoon moet voeren. ,,Het samen optrekken op lokaal niveau heeft niet overal tot resultaten geleid. Bewijs je dan de versterking van de christelijke politiek een dienst? Als het niet werkt, moet je over de strategie nadenken.'' Verder hecht Rouvoet aan de afspraak die beide partijen in het verleden maakten: ,,We gaan niet over elkaars kandidatenlijsten. Als dat voor SGP aanleiding is af te haken, dan zij dat zo.''
Bron: Nederlands Dagblad, van onze redactie politiek
André Rouvoet