Netwerk: Opmars ChristenUnie in gemeentebesturen

maandag 24 april 2006 21:15

In bijna alle gemeenten in Nederland zijn de college-onderhandelingen afgerond. In Netwerk aandacht een opvallende winnaar: de ChristenUnie blijkt een geliefde partner in veel colleges van B&W. Een andere winnaar van de verkiezingen, de SP, heeft haar verkiezingswinst veel minder goed kunnen verzilveren. Hoe komt dat?

Kleine partij
In de Tweede Kamer is de ChristenUnie met drie zetels een kleine partij. Maar na de laatste gemeenteraadsverkiezingen kreeg de partij in totaal 414 zetels in de Nederlandse gemeenteraden. Daarmee is de partij, op gemeentelijk niveau, de vierde grootste van het land. De partij had voor de verkiezingen 58 wethouders, nu zijn dat er 75.

Andere winnaar
Een andere grote winnaar bij de raadsverkiezingen was de SP. De partij haalde 342 raadszetels. Daarom werd de partij in tientallen plaatsen betrokken bij de onderhandelingen voor de collegevorming, maar in vergelijk met de ChristenUnie blijft de SP vaker buiten het college. De SP heeft 27 wethouders, een verdubbeling ten opzichte van het aantal na de vorige raadsverkiezingen, maar relatief veel minder dan de ChristenUnie.

Reportage
In Netwerk een reportage over de opvallende verschillen en overeenkomsten tussen de ChristenUnie en de SP. In de uitzending onder meer de reactie van ChristenUnie-fractievoorzitter André Rouvoet, die mogelijkheden ziet om na de komende Kamerverkiezingen deel te nemen in een kabinet met de PvdA. Volgens Rouvoet trekt zijn partij steeds meer CDA-stemmers.

Video: smalband / breedband (windows media player)

Bron: www.netwerk.tv
Verslaggeving: Wilfred Scholten