ChristenUnie Flevoland op werkbezoek bij Connexxion

donderdag 09 maart 2006 21:08

De statenfractie van de ChristenUnie in Flevoland is op werkbezoek geweest bij de vervoerder Connexxion in Almere.

Ambitie

Wat opviel in de gesprekken is dat Connexxion een hoog ambitie niveau heeft. Het streven is om meer reizigers uit de auto in het Openbaar vervoer te krijgen. Het Maxx concept in Almere blijkt een groot succes te zijn. Procentueel is de bijdrage van het Rijk gering in Almere ten opzichte van de rest van het land. Elke 7,5 minuut een bus voor één euro over busbanen, trekt extra reizigers.

Op de vraag van de ChristenUnie fractie of Connexxion spontaan een offerte aan de provincie Flevoland wil aanbieden voor het aansluiten en aanleggen van een busbaan tussen Almere en de Zuidtangent in Amsterdam Zuidoost werd door Connexxion enthousiast gereageerd.

Connexxion loopt zelf tegen wat bestuurlijke obstakels aan. Het blijkt dat de verschillende overheidsdiensten verschillende belangen hebben. Dit belemmert dat initiatieven worden opgepakt. De politiek zou zich dit meer aan moeten trekken. Als voorbeeld werd genoemd het niet kunnen plaatsen van elektronische borden waarop vermeld staat hoe snel je met de auto in Amsterdam bent, vergeleken met de bus, of de tegenwerking van Rijkswaterstaat om van de vluchtstroken busbanen te maken, zoals bijvoorbeeld de A27 over de Stichtsebrug.

Alternatieve brandstof
Omdat de ChristenUnie vindt dat ook bussen zuinig en schoon moeten rijden zijn enkele alternatieven besproken. Het alternatief, rijden op aardgas is een kostbare zaak. De vraag is of de investering opweegt tegen de verminderde CO2 uitstoot van een bus. Gezien de technische ontwikkelingen zijn de bussen na afloop van de concessieperiode onverkoopbaar. Een ander probleem is de mogelijkheid om te tanken, bij de huidige busgarages zal er geen vergunning worden afgegeven voor aardgastankstations.

Een alternatief kan biobrandstof zijn. Connexxion zal graag meewerken aan een voorstel om met één bus proef te laten draaien op biobrandstof. Een voorwaarde is wel dat de dienstverlening van Connexxion niet in gevaar komt. Het uitval percentage mag niet hoger zijn dan van normale bussen.
Bij alle alternatieven moet de politiek zich bewust zijn van het feit dat elke euro die extra wordt uitgegeven aan alternatieven ten koste gaat van het beschikbare budget van OV, dus uiteindelijk van de reiziger. Zo is aardgas 20% duurder en zal er 20% worden gesneden in de dienstregeling of er moet extra geld door de overheid worden ingebracht. Voordat de politiek een besluit neemt over alternatieve brandstof is het raadzaam dat zij zich door fabrikanten van bussen laat informeren over de (on)mogelijkheden en het effect op de uitstoot van CO2.

Beheer bushaltes
Gedurende het werkbezoek van de ChristenUnie is er met een Maxx bus door Almere gereden. Op het busstation in Almere is er uitleg gegeven over het nieuwe busstation. De huidige capaciteit is onvoldoende. Bij een bushalte is getoond hoe het rolstoelen meekunnen met de bus. Een nadeel is wel dat er altijd een begeleider mee moet. Op de vraag of de bushaltes ook verhoogd zouden kunnen worden werd geantwoord dat de gemeente Almere eigenaar is van de bushaltes en er wel beloftes liggen, maar dat de discussies nog niet zijn afgerond. Connexxion is bereid om de exploitatie van de bushaltes op zich te nemen. Wellicht iets voor de gemeente Almere om hier met Connexxion over te onderhandelen.
In het land

Reacties op 'ChristenUnie Flevoland op werkbezoek bij Connexxion'