Betaal ‘lopende kosten’ voedselbanken

_MG_2818_uitgerektdinsdag 25 april 2006 18:52

De ChristenUnie vraagt de regering via een motie een substantiële bijdrage te leveren aan de ‘lopende kosten’ voor het draaiende houden van de voedselbanken.

De ChristenUnie ziet voedselbanken niet als een structurele oplossing. Daarom roept de ChristenUnie gemeenten op om in hun collegeprogramma’s voor de komende vier jaar te streven naar het overbodig maken van voedselbanken. Gemeenten kunnen dit echter niet alleen. Hulp vanuit het Rijk is hiervoor noodzakelijk. Daarom is de ChristenUnie voorstander van de herinvoering van de categoriale bijzondere bijstanden en roept de partij op de langdurigheidstoeslag, een extra premie op de bestaande uitkering, al na drie jaar toe te kennen in plaats van na vijf jaar.

Dat de ChristenUnie nu toch een motie indient, gericht op een mogelijke bijdrage in de kosten van het draaiende houden van voedselbanken, heeft te maken met de inschatting dat voedselbanken voorlopig voor duizenden mensen een noodzakelijke voorziening zullen blijven. Het kan dan niet zo zijn dat vrijwilligers bij de voedselbanken, uit eigen zak het gas en licht en de brandstof voor de auto’s moeten betalen. De motie komt voort uit het manifest Voedselbanken broodnodig, wat op initiatief van de ChristenUnie, door tien bekende Nederlanders, waaronder Catherine Keijl, Jody Bernal en Klaas Wilting, werd ondertekend. In reactie laat de voorzitter van de Stichting Voedselbanken Nederland, Clara Sies, weten zich prima te kunnen vinden in de motie van de ChristenUnie: “Wij willen geen verlengstuk zijn van de overheid, maar met het oog op onze toekomstige professionalisering naar acht regionale distributiecentra kunnen wij, naast de giften en fondsen die we al ontvangen, zo’n bijdrage goed gebruiken.”

Eerder drong de ChristenUnie er bij de staatssecretaris van Sociale Zaken Van Hoof op aan om nader onderzoek te doen naar ontstaansredenen van de schulden van veel klanten van de voedselbanken. 83% van hen heeft schulden. Om effectief beleid te kunnen ontwikkelen, is een dergelijk inzicht volgens de partij noodzakelijk. De staatssecretaris is hiervan nu ook overtuigd geraakt en gaat zich inzetten alsnog deze informatie te achterhalen.

Zie ook:
Dossier: Voedselbanken