Kabinetsbesluit reductie gaswinning stap in goede richting

gaswinning-groningen-ANP1024vrijdag 17 januari 2014 16:34

Fractieleider van de ChristenUnie, Arie Slob, is blij dat er eindelijk bewogen wordt door het Kabinet bij het terugdringen van de gaswinning en compensatie voor de door aardbevingen getroffen Groningers. Slob: ,,De ChristenUnie dringt al geruime tijd aan op het verlagen van de gasproductie en compensatie van de omwonenden. We zijn te spreken over het pakket dat er ligt om bewoners in Groningen te compenseren.”

De keuze die het kabinet maakt bij reductie van de gaswinning gaat de ChristenUnie nader bestuderen. Slob: ,,Ik wil hierover in gesprek met de bestuurders in Groningen. Dit kabinetsbesluit moet gedragen worden door het Noorden. Kamerlid Carla Dik-Faber bezoekt de provincie binnenkort. Ook zullen we de onderliggende rapporten goed lezen.”

De ChristenUnie vindt het van cruciaal belang dat het Noorden zich kan vinden in de kabinetsplannen over gaswinning. ,,Groningen voelt zich al jaren gepasseerd bij de besluiten over gaswinning. De Commissie Meijer heeft dit in november nog eens onderstreept en aangedrongen op herstel van vertrouwen”, zo zegt de fractievoorzitter.

Verlagen productie

De veiligheid van bewoners en bedrijven staat voor de ChristenUnie voorop. Slob: ,,Hier geldt het voorzorgprincipe. We kunnen niet om maatregelen heen die leiden tot minder risico op aardbevingen.”

De ChristenUnie pleitte vorig jaar al voor het verlagen van de productie. Het Staatstoezicht op de Mijnen adviseerde vorig jaar om de gasproductie zo snel mogelijk en zo veel als mogelijk en realistisch is terug te brengen. ,,Alhoewel het besluit erg laat valt, is het goed dat het kabinet deze stap tot productieverlaging zet”, aldus Slob.

De ChristenUnie wil nog wel graag weten hoe de productieverlaging in een deel van het gebied zich verhoudt tot de andere productielocaties. Slob: ,,Wordt er in andere gebieden straks niet (veel) meer gepompt? De afgelopen jaren is het gemiddelde van 42,5 miljard m3 per jaar gehanteerd, maar dit is toch ruimschoots overschreden.”

Arie Slob
Carla Dik
Groningen

Reacties op 'Kabinetsbesluit reductie gaswinning stap in goede richting'