Nicolaïtisme in de Politiek

dinsdag 28 februari 2006 08:31

In Bussum doet de ChristenUnie voor het eerst mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. Daarbij komt heel wat kijken. Het Nederlands Dagblad doet elke dinsdag verslag van de activiteiten om in de raad te komen.BUSSUM - De cartoon is klaar. De ChristenUnie staat voor de poort van politiek kasteel Bussum. Vanaf de transen kijken de gevestigde partijen wie er voor de deur staat. VVD, CDA, PvdA, GroenLinks en D66 zijn al jarenlang de enige partijen die meedoen met de raadsverkiezingen. Voor het eerst is er een nieuweling die aanklopt. Lijsttrekker René Wallenburg van de ChristenUnie in Bussum liet de cartoon ontwerpen voor gebruik tijdens de verkiezingscampagne.

,,Een concurrent wil ik hen niet noemen'', zegt lijsttrekker Joop Heerschop van het CDA over de deelname van de ChristenUnie. ,,We zijn allebei een christelijke partij. We hebben dezelfde principes. Dan ben je geen concurrenten, vind ik.'' Hij erkent dat er een risico kleeft aan de deelname van de ChristenUnie. ,,Het kan zijn dat we door de komst van de ChristenUnie in de raad een zetel verliezen. Dat zou jammer zijn, ook voor de ChristenUnie zelf. Ze krijgen hooguit één zetel. Dan ben je altijd in de minderheid. Ik snap niet waarom ze niet gewoon met ons meedoen. Dan sta je veel sterker.''

Of het de ChristenUnie lukt in de raad te komen, weet Heerschop niet. ,,Ik hoor daar heel verschillende geluiden over. Sommige mensen van wie ik denk dat ze bij de achterban van de ChristenUnie horen, zeggen dat het niets wordt. Van anderen hoor ik weer dat ze het juist goed doen.''

Raadslid Frank de Groot van de PvdA heeft nog niet veel gedachten gewijd aan de verkiezingsdeelname van de ChristenUnie. Maar hij heeft waarderende woorden. ,,Het is een positief verschijnsel als mensen de handen uit de mouwen steken, omdat ze hun mening niet verwoord zien in de lokale politiek.'' Hij vermoedt dat het CDA de meeste last krijgt van de ChristenUnie. ,,ChristenUnie en CDA liggen qua identiteit dicht bij elkaar.''

Lars Wieringa is griffier van de gemeenteraad in Bussum. Voordat hij griffier werd, was hij raadslid in Putten. In 2003 kwam hij in Bussum wonen en sindsdien bezoekt hij de historische vereniging van Bussum, waarvan hij inmiddels bestuurslid is. ,,Ik ben geïnteresseerd in ruimtelijke ordening en in het ontstaan van plaatsen. Vandaar dat ik me heb aangemeld.''

In het vaste hoekje van de historische vereniging in een huis-aan-huisblad schreef hij over achtergronden van de ChristenUnie, omdat die partij voor het eerst meedoet aan de lokale verkiezingen. ,,Ik heb stilgestaan bij de pogingen van het GPV in de jaren zestig, zeventig en in het begin van de jaren tachtig om in de raad te komen'', licht Wieringa toe. Bij het artikel is een advertentie uit 1953 afgedrukt, waarin het GPV oproept op 21 mei de openbare vergadering bij te wonen in 'Ekly' aan de Landstraat. ,,Ds. J.P. van der Stoel, van Amsterdam, spreekt over 'Nicolaïtisme in de Politiek','' staat in de advertentie. W. Vos was aanvoerder van lijst 6, hetzelfde nummer als de ChristenUnie dit jaar heeft. Het GPV haalde dat jaar 148 stemmen, ,,559 stemmen tekort voor een (rest)zetel'', schrijft Wieringa.

Alle pogingen van het GPV om in de raad te komen zijn mislukt. De partij deed voor het laatst mee in 1982. Sindsdien deed geen enkele andere partij in Bussum een poging, tot dit jaar de ChristenUnie zich aanmeldde.

Op landelijk niveau is het GPV (Gereformeerd Politiek Verbond) in 2000 samengegaan met de RPF (Reformatorische Politieke Federatie) en verder gegaan onder de naam ChristenUnie.

Over de kansen van de ChristenUnie wil Wieringa zich niet uitlaten. ,,Ik vind het lastig om te doen, omdat ik raadsgriffier ben. Maar anders zou ik het ook echt niet weten.''

Bussum is overigens niet de enige gemeente in Nederland waar de ChristenUnie voor het eerst aan de raadsverkiezingen meedoet. Dat is ook het geval in Schiedam, Amstelveen en in de Friese gemeente Nijefjurd, laat Henk van Rhee van het landelijk bureau van de ChristenUnie weten. In Schiedam is Marcello Stewart lijsttrekker. Stewart is allochtoon en treedt op onder de naam Dr. Johnny Love als stand-up-comedean. Hij probeert 800.000 christenmigranten voor de ChristenUnie te winnen.

Bron: Nederlands Dagblad, door de redacteur Peter Sneep
In het land