ChristenUnie roept moslimjongeren op afstand te nemen van 'haat-imam'

2012-gertjan-segersAPR_2332vrijdag 07 februari 2014 09:45

De ChristenUnie roept Moslimjongeren Almere 'hartstochtelijk' op afstand te nemen van de omstreden Palestijns-Britse prediker Haitham al-Haddad. Kamerlid Gert-Jan Segers en Almeerse (kandidaat) raadsleden Roelie Bosch en Marcel Benard schrijven in een open brief in de Volkskrant het verbijsterend te vinden dat die jongeren de rode loper uitrollen voor een sjeik die geweld tegen ex-moslims steunt.

Geachte Moslimjongeren Almere,

Vanavond hebben jullie de Britse imam Haitham Al Haddad te gast op een avond voor islamitische jongeren. Daarmee hebben jullie de rode loper uitgerold voor een omstreden man. Niet uit onwetendheid of nieuwsgierigheid, maar omdat – zoals jullie in een verklaring schrijven – ‘hij enorm veel aanzien en respect bij jullie geniet’ en omdat hij ‘een zeer positieve invloed heeft op jongeren’. Jullie positieve beoordeling van Al Haddad verbijstert ons.

Twee jaar geleden was Al Haddad ook in ons land en toen herhaalde hij wat eerder en elders ook al had geproclameerd. Hij stelde dat in zijn ideale, islamitische samenleving er voor iedereen die de islam verlaat maar één straf denkbaar is, namelijk de doodstraf. Deze inzet is geen vrijblijvende, academische reflectie op een utopisch ideaal, maar een huiveringwekkende steunbetuiging voor al die mensen die in naam van de islam anderen naar het leven staan. Dit is een steunbetuiging voor de bedreigers van Asia Bibi die al jaren in een Pakistaanse dodencel zit en voor de moordenaars van Mustafa Talaie, de Iraanse, voormalige moslim die een jaar geleden in Brabant is vermoord. Dit is een aanmoediging voor moslims om ex-moslims te bedreigen en – indien mogelijk – te doden. Dit is een geestelijke ‘license to kill’.

Willen we in deze wereld en in het bijzonder in ons land in vrijheid en met verschillende overtuigingen kunnen blijven samenleven, dan moeten we het minimaal eens zijn over de meest fundamentele waarden van onze rechtsstaat. Vrijheid van godsdienst, de vrijheid om te geloven en om niet te geloven, is zo’n fundamentele waarde die nooit en door niemand in twijfel mag worden getrokken. Als die waarde, zoals door Al Haddad, zo brutaal wordt bestreden, dan is dat de beginnende betonrot in het fundament van onze rechtsstaat. Wij hopen uit de grond van ons hart dat jullie dit ook inzien. En het is aan jullie om dit rottingsproces te stoppen en afstand te nemen van deze theologie van deze imam.

Bij verschillende gelegenheden hebben we als ChristenUnie de vrijheden van moslims verdedigd. Tegenover pleidooien voor een koranverbod, een hoofddoekverbod en stop op moskeebouw hebben wij de waarde van godsdienstvrijheid gesteld. Die vrijheid komt namelijk ook toe aan mensen die onze, christelijke geloofsovertuiging niet delen. Vrijheid die je zelf geniet, moet je ook volop aan anderen gunnen. Ook aan mensen met overtuigingen die haaks op de jouwe staan. Het is dan bitter om te constateren dat jullie juichend een man binnenhalen die ex-moslims niet alleen die vrijheid ontzegt, maar hen – als hij de kans heeft – zelfs het recht op leven wil benemen.

Wij doen een hartstochtelijk pleidooi op jullie om jullie positieve recensie van Haitham Al Haddad te herzien en om werkelijk te kiezen voor onze rechtsstaat, inclusief de vrijheid van godsdienst die iedereen toekomt.

Vanavond gaan we, wat gelukkig kan in onze vrije samenleving en rechtstaat, met jullie in gesprek. We hopen dat we elkaar vinden in de fundamentele waarden van onze samenleving. Want alleen met die waarde is er een gezamenlijke toekomst voor ons allemaal, moslim en ex-moslim, christen en ex-christen, gelovig en niet-gelovig.

Hoogachtend,

Roelie Bosch, lijsttrekker ChristenUnie Almere

Marcel Benard, kandidaat ChristenUnie Almere

Gert-Jan Segers, Tweede Kamerlid ChristenUnie