ChristenUnie wil meer geld voor zorgdecentralisatie

Christenunie Ede - Campagne - Arie Slob - Foto Niek Stam-7859dinsdag 18 maart 2014 13:45

De ChristenUnie wil dat er voor 2015, het jaar waarin de decentralisatie van de zorg naar de gemeente plaatsvindt, extra geld wordt uitgetrokken voor de dagbesteding, de jeugdzorg en ondersteuning van vrijwilligerswerk.

Voor de dagbesteding, cruciaal voor mantelzorgers om de zorg voor hun partner vol te kunnen houden wil de ChristenUnie structureel 200 miljoen euro extra uittrekken. Voor de overgang van de jeugdzorg naar de gemeente is voor 2015 60 miljoen nodig om de meest kwetsbare groepen binnen de jeugdzorg bij de bezuiniging  te ontzien. Voor het werk van vrijwilligersorganisaties zoals Stichting Present en de Zonnebloem moeten enkele miljoenen worden uitgetrokken. Om de zorg in kleinere gemeenten en kleine zorginitiatieven mogelijk te blijven houden wil fractievoorzitter Arie Slob dat er een kleine zorginstellingstoeslag komt.

Extra geld

Zonder extra geld voorziet Slob problemen ontstaan waar mensen de dupe van worden. Slob: ,,De zorg dichtbij mensen kan niet zonder extra geld voor het jaar waarin alle veranderingen gaan plaatsvinden. De garantie van Samsom dat iedereen de zorg krijgt waar men recht op heeft is zonder extra geld een loze belofte.  Hoezeer wij de visie delen dat zorgtaken aan de gemeente kan worden overgedragen, staat  voor de ChristenUnie de zorgvuldigheid en het ontzien van de meest kwetsbare groepen in alle veranderingen voorop. Als wij aanschuiven bij de onderhandelingen over de begroting van 2015 moet dit geregeld worden."

Extra geld voor de dagbesteding is volgens de ChristenUnie belangrijk omdat mensen steeds langer thuis blijven wonen en de druk bij mantelzorgers daarom ook toe zal nemen. Dit gaat om circa 110.000 mensen. De bezuiniging op de jeugdzorg moet volgens de partij worden gehalveerd om bijvoorbeeld kindermishandeling effectief te kunnen blijven bestrijden. Maar ook de pleegzorg voor jongeren met een handicap en zorg voor  jongeren met een psychiatrische stoornis zoals anorexia en slachtoffers van pooierboys moet worden ontzien. De ChristenUnie wil dat het enorme aantal vrijwilligers en mantelzorgers in gemeenten hun werk kunnen blijven doen. Lokale organisaties die vrijwilligers werven en begeleiden mogen daarom niet de dupe worden van alle veranderingen. Het extra geld wat de ChristenUnie hiervoor wil uittrekken moet hun werk blijvend garanderen.

Lees hier meer over het Actieplan Zorg.

Arie Slob
Zorg, Welzijn & Sport

Reacties op 'ChristenUnie wil meer geld voor zorgdecentralisatie'

Nieuwsarchief > 2014 > maart