Europarlementariërs aan Frankrijk: "Geen levering oorlogsschepen aan Rusland"

Zittingszaal_Straatsburg_02woensdag 19 maart 2014 12:27

Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) heeft vandaag in een brief een oproep gedaan aan de Franse president Hollande, de levering van twee Mistral-oorlogsschepen aan Rusland stop te zetten.

. Hij deed dit samen met collega Europarlementariërs uit verschillende Europese landen (onder andere de Baltische staten) en diverse fracties (onder andere ECR en EVP). Van Dalen pleit tevens voor een volledig wapenembargo tegen Rusland. Van Dalen: ,,Het Rusland van Poetin wordt agressiever. Het westen moet onmiddellijk stoppen met het leveren van de wapens waarmee Poetin nog meer landen kan bezetten."

Klik hier voor een copie van de originele brief aan president Hollande.

De Europese Unie reageert traag op het landjepik van Poetin. Twee dagen geleden spraken de lidstaten af de Europese banktegoeden te bevriezen van 21 personen uit de entourage van Poetin. Deze mensen mogen daarnaast de EU niet meer in. Van Dalen: ,,Om deze sancties kunnen de Russen alleen maar lachen. De dag nadat de sancties waren ingesteld, annexeerde Poetin de Krim!" De Europarlementariër pleit nu voor hardere sancties. Het wapenembargo is voor hem essentieel. Behalve het wapenembargo wil Van Dalen dat de inreisverboden en de bevriezingen van banktegoeden naar alle sleutelfiguren in het Russische machtsapparaat worden uitgebreid. Dat betreft dan de politieke vrienden van Poetin, de legertop en de top van de geheime dienst, bevriende oligarchen en topambtenaren.

De Europarlementariër vindt ook dat Europa hard z'n best moet doen om de belangrijkste troef uit Poetin's handen te nemen: de Westerse afhankelijkheid van Russisch olie en gas. De Europarlementariër: ,,De Europese lidstaten moeten grotere reserves opbouwen, hernieuwbare energiebronnen versneld in gebruik nemen en energietoeleveranciers uit andere delen van de wereld zoeken."

Oekraïne geen EU-lid

De Europarlementariër vindt overigens niet dat Oekraïne in de EU moet. Daarvoor zijn de problemen zoals corruptie en de uiterst zwakke economie te groot. Van Dalen: "De Oekraïne staat zeer hoog op de internationale corruptie-index. En is in feite failliet. Aan het betrekkelijk kleine Griekenland heeft de EU de handen al vol, een land als de Oekraïne moet er zeker niet bij komen". De eerste stappen moeten nu zijn de implementatie van het associatieverdrag met de EU en een nauwe samenwerking met de NAVO.

Eurofractie

Reacties op 'Europarlementariërs aan Frankrijk: "Geen levering oorlogsschepen aan Rusland"'

Nieuwsarchief > 2014 > maart