Hervorm Europees wegvervoer!

controlevrijdag 04 april 2014 14:57

Peter van Dalen, lijsttrekker voor ChristenUnie-SGP bij de Europese verkiezingen, roept de Nederlandse regering op de Europese wegvervoersector grondig te hervormen. Van Dalen deed deze oproep op een door hem georganiseerd symposium over de toekomst van het Europese wegvervoer bij Transportbedrijf Dimetra Holland in Scherpenzeel:

,,Het wegvervoer heeft het momenteel zeker niet makkelijk. Vrachtprijzen staan onder druk, er is oneerlijke concurrentie uit Oost-Europa en innovaties als de ecocombi worden door de EU tegengehouden. Juist omdat Nederland vanouds een sterke wegvervoersector kent en omdat Nederland in 2016 weer voorzitter van de Europese Unie wordt, moet de Nederlandse regering in Brussel zich inzetten voor hervormingen van de sector. De bijeenkomst van vandaag is daarvoor een eerste aanzet.”

Roadmap naar 2016

Van Dalen heeft op het symposium een 7-punten verbeterplan, de Roadmap naar 2016,  aangeboden aan Secretaris-Generaal Riedstra van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu. Van Dalen zou die Roadmap graag zien als de agenda voor het Nederlandse EU Voorzitterschap in 2016. Van Dalen WIL onder meer voor betere handhaving van de wetgeving, onder andere  omdat Nederlandse chauffeurs momenteel in het buitenland worden gediscrimineerd bij de handhaving. Ook wil Van Dalen een Europees zondagrijverbod ter vervanging van de huidige wirwar aan rijverboden in Europa, en één Europees systeem voor tolheffing in Europa. ,,Ondernemers en chauffeurs in het internationale wegvervoer wordt het in Europa niet gemakkelijk gemaakt. Er is een oerwoud aan verschillende rijverboden in Europa en chauffeurs rijden met allerlei kastjes op de voorruit om alle tol in Europa te betalen. Daar moet en kan de EU wat aan doen. Er moet één Europees systeem voor het innen van tolheffing worden ontwikkeld. En laten we alle verschillende rijverboden in de EU vervangen door één vaste dag in de week, de zondag. Daarmee sluiten Europa aan bij Duitsland, het grootste Europese transitland, waar de uitstekende gewoonte om niet op zondag goederen te vervoeren in de wet is verankerd”, aldus Van Dalen.

Sector moet handen ineen slaan

Op het symposium presenteerden ook de brancheorganisaties en vakbonden TLN, EVO, CNV en RMU hun visie op de toekomst van het Europese wegvervoer. Van Dalen was blij dat al deze organisaties aan het symposium wilden deelnemen: ,,Door de vastgelopen CAO-onderhandelingen zijn de relaties tussen de organisaties niet optimaal. Ik hoop dat ze vlug weer de handen ineen slaan om samen te werken aan een toekomstbestendige Europese wegvervoersector waarin Nederland een grote rol speelt. Hopelijk heeft het symposium van vandaag bijgedragen aan toenadering tussen alle betrokkenen in de sector.”

Eurofractie
Transport