Arie Slob: Grote ramp in Zuid-Sudan

20140507-Ethiopie_IHI1553vrijdag 09 mei 2014 10:10

Partijleider Arie Slob is momenteel in Ethiopië om daar in het grensgebied Zuid-Sudaneze vluchtelingen te ontmoeten en hun situatie onder de aandacht te brengen. ,,Het regeringsleger is bezig met een offensief tegen de rebellen. Die komen daardoor in het nauw, waardoor mensen op de vlucht slaan. Er zijn op dit moment ongeveer drie miljoen mensen op drift, van wie een miljoen in eigen land en de rest over de grenzen heen. Vooral naar Ethiopië."

“Je hart gaat open voor de mensen van Zuid-Sudan die opnieuw worden geconfronteerd door oorlogsgeweld en op de vlucht slaan. Je ziet mensen op zoek naar familieleden, het is zo uitzichtloos. Dat grijpt je wel naar de keel”, liet Slob weten.

Foto's: Anne Paul Roukema, ZOA. Bekijk meer foto's op facebook

NOS

Het land wordt momenteel overspoeld door vluchtelingen, ongeveer 140,000 vluchtelingen zijn de grens al over getrokken. "Er voltrekt zich hier een grote ramp," zei Slob in het Radio 1 Journaal. Luister het interview terug en lees ook het artikel n.a.v. het radio-interview.

Een fragment uit het interview:

Wat is er aan de hand in het gebied?

"Het regeringsleger is bezig met een offensief tegen de rebellen. Die komen daardoor in het nauw, waardoor mensen op de vlucht slaan. Er zijn op dit moment ongeveer drie miljoen mensen op drift, van wie een miljoen in eigen land en de rest over de grenzen heen. Vooral naar Ethiopië."

Vanuit het land komen berichten dat de VN-missie die daar aanwezig is niets doet. Moet de internationale gemeenschap meer actie ondernemen?
"Het is belangrijk dat het geld op de juiste plek terecht komt. Daarom moet de organisatie die daar actief is erbij betrokken worden. Het is ook lastig om ergens te komen in het gebied. Morgen ga ik ergens naartoe met een helikopter. Als we via de weg zouden reizen, dan zijn we dertien uur onderweg. De Nederlandse organisatie ZOA is daar als hulpverlener actief. Het is belangrijk dat dit soort organisaties genoeg middelen hebben om die hulp te bieden."

Groot Nieuws Radio

“Bijzonder confronterend” noemt Arie Slob zijn bezoek aan een vluchtelingenkamp in Ethiopië. Donderdag sprak Hanno Janse Slob in De Nieuwe Morgen op Groot Nieuws Radio. “Syrië en Oekraïne zijn de onderwerpen waar we over spreken, dit is een wat vergeten crisis. Als je je realiseert dat hier ook zo’n drie miljoen op de vlucht zijn geslagen dan besef je dat hier zich een humanitaire ramp voltrekt en daar moet aandacht voor zijn. Daarom ben ik hier", zei Slob. Beluister hier het interview op Groot Nieuws Radio

Noodhulpcluster
ZOA voert actie voor Zuid-Sudan samen met de andere leden van het Christelijk Noodhulpcluster: Dorcas, Red een Kind, Tear en Woord en Daad. Naast de hulp in Ethiopië word ook hulp geboden aan vluchtelingen in Zuid-Sudan en Uganda door distributies van voedsel en voedingssupplementen. Ook worden waterinstallaties aangelegd en zaden, gereedschap en visgerei uitgedeeld.

Help mee!

Uw hulp is dringend nodig om deze vluchtelingen te helpen! Doneer ook. Maar bovenal: bid voor deze mensen in nood.

Arie Slob

Reacties op 'Arie Slob: Grote ramp in Zuid-Sudan'