ChristenUnie wil meer Syrische vluchtelingen opvangen in Europa

dinsdag 13 mei 2014 16:52

ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind en kandidaat-Europarlementariër Ruud van Eijle (ChristenUnie-SGP) willen dat er meer Syrische vluchtelingen opgevangen worden in Europa. Dat zeiden ze vandaag bij de petitieoverhandiging van de coalitie #NoLostGeneration voor Syrië in het kader van de fototentoonstelling over door de Syrische burgeroorlog getroffen kinderen.

Voordewind: ,,Kinderen leven soms al drie jaar onder erbarmelijke omstandigheden. Buurlanden kunnen de stroom vluchtelingen niet meer aan. Allereerst is belangrijk dat er genoeg hulp en opvang in Syrië zelf en de buurlanden is. Maar Nederland moet daarnaast vluchtelingen toestaan onderdak te zoeken bij familie in Europa. Staatssecretaris Teeven heeft een lijst met 500 namen van Syriërs die zo opgevangen kunnen worden bij familie. Laten we niet wachten maar deze mensen snel toestaan tijdelijk in Nederland te verblijven.”

Kandidaat-Europarlementariër Van Eijle roept Eurocommissaris Cecilia Malmström op om meer Lidstaten te bewegen tijdelijk Syrische vluchtelingen op te vangen in hun land. Van Eijle: ,,Veel Syrische vluchtelingen die nu onder een plastic zeil moeten slapen hebben familie in Europa. We kunnen deze groep tegen zeer geringe kosten laten opvangen bij hun familie in Europa. Wij zeggen betrokken te zijn, maar laten de Syrische kinderen verpauperen in tentenkampen of dwingen hun ouders geld te betalen aan criminele mensensmokkelaars om een illegalenbestaan in landen als Griekenland en Bulgarije te kunnen leiden. We moeten ons schamen! Laat Nederland het voortouw nemen in Europa door deze kinderen en hun ouders tijdelijk op te vangen en goed voor ze te zorgen. En laten we druk uitoefenen op andere landen om dat ook te doen.”

Opname extra vluchtelingen

Naar aanleiding van een  motie van de ChristenUnie zijn er inmiddels al 250 Syrische vluchtelingen uitgenodigd naar Nederland, maar vergeleken met de omliggende landen zoals Duitsland (10.000) pleit de ChristenUnie  voor opname van minimaal nog eens 250 vluchtelingen. Voordewind zal voor de zomer zelf weer poolshoogte gaan nemen in vluchtelingenkampen in Jordanië en Libanon.

Momenteel bestaat ongeveer een kwart van de bevolking in Libanon en Jordanië uit Syrische vluchtelingen. Deze landen zijn niet meer in staat om basisvoorzieningen als onderwijs en gezondheidszorg aan de vluchtelingen te bieden. Kinderen die al door de oorlog getraumatiseerd zijn raken ook nog eens jaren achter op school.

Joël Voordewind
Syrië