ChristenUnie-SGP dankbaar voor aantal stemmen en zetels

banner_sitevrijdag 23 mei 2014 10:22

De voorlopige uitslag laat een prachtige winst zien voor de ChristenUnie-SGP. Met het hoogste percentage (7,6%) sinds de oprichting van de ChristenUnie in 2000 en het hoogste aantal stemmen (358.881) ooit. De ChristenUnie-SGP haalde daarmee twee zetels in het Europees Parlement.

Peter van Dalen en Bas Belder, beiden gekozen Europarlementariërs van lijst 8 ChristenUnie-SGP, zijn blij en dankbaar met de mooie uitslag van de verkiezingen voor het Europees Parlement. “CU-SGP groeit met 53.000 stemmen. Van 5,87% in 2004, via 6,82% in 2009 naar 7,6% in 2014, en dat is een mooi resultaat. Het is duidelijk dat christelijke politiek leeft in Nederland en in Europa”, zegt Peter van Dalen, maandagochtend in Den Haag, als reactie op de officiële uitslag, die op maandag rond 00.10 uur pas goed bekend werd gemaakt.

Van Dalen: “Het primaire doel van onze campagne was trachten de eigen achterban te motiveren en te bewegen naar de stembus te gaan, en we kunnen best zeggen dat dat geweldig is waargemaakt. Sterker nog, er is opnieuw groei en ook zoveel groei door heel NL heen. In vele plaatsen is de lijst ChristenUnie-SGP de grootste en dat is iets om heel dankbaar voor te zijn.”

Peter van Dalen en Bas Belder zullen in de komende weken toetreden tot de ECR-fractie, volgens verwachting. Van Dalen is daar al sinds 2009 deel van, Bas Belder komt erbij vanuit de EFD-fractie. Verder krijgt de ECR-fractie enkele nieuwe Europarlementariërs uit andere landen, maar dat is halverwege juni wel duidelijk. “Eind juni vinden de eerste vergaderingen van het Europees Parlement in Straatsburg plaats, en tegen die tijd zijn de meeste fracties in grote lijnen gevormd. Het wordt een tijd van gesprekken voeren en onderhandelingen”, zegt Peter van Dalen.

Europese Verkiezingen

Reacties op 'ChristenUnie-SGP dankbaar voor aantal stemmen en zetels'

Nieuwsarchief > 2014 > mei