ChristenUnie: Kies voor brede sluis Kornwerderzand

carla-dik-faberAPR_2378donderdag 19 juni 2014 09:41

De keersluis bij Kornwerderzand moet breder worden zodat grote schepen deze sluis kunnen passeren. Hiervoor pleitte de ChristenUnie in de Tweede Kamer tijdens het debat over infrastructuur. De fractie overweegt hierover een motie in te dienen als de minister niet wil bewegen.

Carla Dik-Faber: “De minister wil alleen de bestaande keersluis aan de Waddenzee zijde van de Afsluitdijk vervangen. Met een bredere keersluis en een extra keersluis aan de IJsselmeerzijde kunnen ook grotere schepen het sluizencomplex passeren die nu te breed zijn voor de bestaande schutsluis. Dit levert veel werkgelegenheid op bij de scheepswerven rond het IJsselmeer!”

Volgens de ChristenUnie heeft de regionale variant met een bredere sluis nog meer voordelen. “De wachttijden bij de sluis worden korter en deze variant biedt ook gelijk een oplossing voor het bruggencomplex van de A7 die aan het verzakken is“, aldus het Kamerlid.

De bredere sluis kost 100 miljoen meer dan de voorkeursvariant van de minister. Hiermee worden echter ook toekomstige onderhoudskosten vermeden van het verouderde bruggencomplex. Bovendien is de regio bereid bij te dragen en voor te financieren en ook de scheepsbouwsector is bereid bij te dragen. Zij verwachten immers miljoenenorders als zij beter aangesloten zijn op de zee. Dik-Faber: ,,Als de minister het wil dan moet het dus lukken de 100 miljoen te vinden die nodig is voor de breed gedragen oplossing van de provincies, de gemeenten en het bedrijfsleven.”

Carla Dik
Verkeer & Vervoer