ChristenUnie: geen kernafval in zoutkoepels Noord-Nederland

carla-dik-faberAPR_2405dinsdag 02 september 2014 17:07

‘We willen een heldere uitspraak van de provincie dat we hier geen ondergrondse opslag van kernafval willen. We maken ons hier ernstig zorgen over omdat er veiligheidsrisico’s aan zijn verbonden. Daarnaast is er nog weinig bekend over de gevolgen op lange termijn van opslag in zoutkoepels’, aldus fractievoorzitters Anja Haga en Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie in Friesland en Groningen.

Dik-Faber: ,,Bewoners in Noord-Nederland worden al geconfronteerd met de negatieve gevolgen van gaswinning. Nu kijkt het kabinet ook naar deze regio voor de opslag van kernafval. De minister zegt wel dat hij op zoek gaat naar draagvlak, maar organiseert alleen bijeenkomsten in de Randstad. De bewoners van Noord-Nederland opzoeken en met hen in gesprek gaan is wel het minste dat de minister kan doen.”

Het documentatie- en onderzoekscentrum kernenergie (LAKA) publiceerde eind vorige week een rapport over de zoektocht naar locaties voor berging van radioactief afval. Belangrijkste conclusie is dat de zoutkoepels in Noord-Nederland de belangrijkste kandidaten voor eindberging zijn en blijven. Dat betreft koepels in Onstwedde, Ternaard en Pieterburen. Noord-Nederland is aangemerkt als een economische krimpregio, wat bijdraagt aan de keuze voor de locatie van de eindberging van radioactief afval.

Carla Dik

Reacties op 'ChristenUnie: geen kernafval in zoutkoepels Noord-Nederland'