ChristenUnie blij met gevraagde noodhulpgeld

banner-noodhulpvrijdag 19 september 2014 18:17

De ChristenUnie is blij met de extra noodhulpgelden (100 mln) die nu al vrij komen voor landen waar er vreselijke humanitaire rampen plaatsvinden zoals in Syrie, Irak en Zuid-Soedan. Daarnaast zullen er fondsen worden vrijgemaakt ter bestrijding van ebola.

De ChristenUnie had tijdens de laatste onderhandelingen met de coalitie hierom gevraagd. Tweede Kamerlid Joel Voordewind: ,,Ik ben blij dat bij de verdeling gekozen is voor de inzet van de Nederlandse hulporganisaties omdat zij vaak in staat zijn vluchtelingen te helpen waar de VN niet bij kan omdat ze te verspreid zijn of op te afgelegen plekken zich bevinden. De huidige 80-20 verdeling lijkt me een redelijke en daar hebben wij eerder voor gepleit."

Terecht gaat het meeste geld (23 mln) naar de vluchtelingen in en rond Syrie. Eerder werd er al 7 mln extra hiervoor vrijgemaakt door het amendement Voordewind. Minister Ploumen verlengd nu het amendement. De ChristenUnie is ook blij dat voor Noord-Irak extra geld wordt uitgetrokken nadat deze zomer nog eens 800.000 mensen op de vlucht sloegen voor de terreurorganisatie ISIS. Voordewind nam drie weken geleden zelf polshoogte in Irak.

Gisteravond werd zijn motie over Irak met brede steun in de Kamer aangenomen waardoor er 10 mln euro vrijkomt. Naast de hulp vindt de partij dat NL bereid dient te zijn om de meest kwetsbare vluchtelingen op te vangen in Nederland, zoals Duitsland en de Scandinavische landen dit ook al doen. Vluchtelingen zouden bij familieleden in Nederland opgevangen kunnen worden. Dit hoeft zodoende ook geen extra geld te kosten.

Reacties op 'ChristenUnie blij met gevraagde noodhulpgeld'