ChristenUnie wil geld voor restauratie van grote kerken

AL-StJoriskerk01zaterdag 01 november 2014 14:07

Kerken zijn beeldbepalend voor het stadsgezicht van steden en dorpen. Grote kerken kampen echter met restauratieachterstanden. Dakreparaties of schilder- en herstelwerk worden uitgesteld. Dat komt doordat grote kerken nu buiten de boot vallen voor onderhoudssubsidies.

De kosten zijn echter te groot om alleen door kerken, maatschappelijke en private partijen gedragen te kunnen worden. Dik-Faber: “De grote kerken zijn zichtbare dragers van onze cultuur. Er is nu al sprake van achterstallig onderhoud. Als er niet op korte termijn actie wordt ondernomen, zullen beeldbepalende monumentale panden vervallen en mogelijk niet geschikt meer zijn voor gebruik”. De ChristenUnie vraagt daarom bij de begrotingsbehandeling van Cultuur aan minister Bussemaker om extra geld beschikbaar te stellen. Ook wil de ChristenUnie dat de minister vaart maakt met de Nationale Agenda voor de toekomst van religieus erfgoed. Het valt niet te ontkennen dat steeds meer kerken niet meer in gebruik zijn door een kerkelijke gemeenschap. Het is mooi als we toch de gebouwen kunnen behouden door hier een waardige herbestemming aan te geven.

Carla Dik
Cultuur

Reacties op 'ChristenUnie wil geld voor restauratie van grote kerken'

Nieuwsarchief > 2014 > november