Sterk optreden Rouvoet beloond met tweede lijsttrekkerschap

maandag 29 mei 2006 13:36

André Rouvoet zal voor de tweede keer de lijst van de ChristenUnie trekken bij de kamerverkiezingen. Onder zijn leiding won de CU aan populariteit.

Het partijbestuur van de ChristenUnie maakte zijn kandidatuur zaterdag bekend. Het stelde zeer tevreden te zijn over het functioneren van de driemansfractie in de Kamer. Naast Rouvoet zijn dat Arie Slob en Tineke Huizinga-Heringa.

Traditioneel is het gezag van de fractie van de ChristenUnie, en dat van het Gereformeerd Politiek Verbond, een van de partijen die in de ChristenUnie opging, altijd groter dat de grootte van de fractie zou rechtvaardigen. Rouvoet heeft daar de afgelopen jaren, sinds hij in november 2002 het fractievoorzitterschap overnam van Kars Veling, sterk aan bijgedragen.

Even, tijdens de formatie na de kamerverkiezingen van 2003, leek de kans groot dat de ChristenUnie zou toetreden tot het kabinet. Het CDA koos uiteindelijk toch voor een coalitie met VVD en D66.

Onder de leiding van Rouvoet heeft de ChristenUnie vooral op sociaal-economisch terrein een steeds kritischer profiel gekregen. Het CDA kreeg het de afgelopen jaren rond thema’s als de koopkracht van de laagste inkomens meer en meer te verduren.

De ChristenUnie kwam daarmee steeds nadrukkelijker in beeld voor samenwerking met de linkse oppositie. Rouvoet blijft echter hardnekkig een onafhankelijke koers kiezen. Zo staat hij vooraan bij het verdedigen van de rol van religie in het publieke leven. Met name de pogingen van D66-fractievoorzitter Lousewies van der Laan om die rol terug te dringen, zijn Rouvoet een doorn in het oog.

Niet in het minst door het sterke optreden van Rouvoet in de Kamer wint de ChristenUnie aan populariteit. In het jongste debat met minister Verdonk van vreemdelingenzaken over de fraude van Ayaan Hirsi Ali bij het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit speelde hij weer een zeer prominente rol.

De partij schommelt momenteel tussen vijf en zes zetels in de peilingen. Dat zou kunnen wijzen op mogelijkheden om de fractie in omvang na de verkiezingen te verdubbelen. Ook in de Kamer en onder Haagse journalisten wint de partij respect. Rouvoet werd door de journalistiek in 2004 aangewezen als politicus van het jaar.

Volgens iemand in de kring rond Rouvoet kijkt „de gereformeerde jongen tegenwoordig breder om zich heen. De boze buitenwereld is minder boos en angstaanjagend geworden.”

Daarvoor zet hij inmiddels twaalf jaar ervaring als kamerlid in. In 1994 debuteerde Rouvoet als lid van de fractie van de toenmalige Reformatorische Politieke Federatie (RPF). Hij was ook lid van de enquêtecommissie die onderzoek deed naar opsporingsmethoden van de politie, de commissie-Van Traa.

Het partijcongres moet het Rouvoets lijsttrekkerschap in oktober nog bevestigen.

Bron: Trouw, Van onze redactie politiek

Zie ook: