CU-moties zetten kabinet aan het werk met regionale economie en arbeidsmarkt

economiewoensdag 17 december 2014 17:01

Het kabinet heeft naar aanleiding van twee aangenomen moties van de ChristenUnie verschillende acties aangekondigd. Allereerst heeft minister Kamp een ‘samenwerkingsagenda’ opgesteld samen met het bedrijfsleven en provincies. Ten tweede voert het kabinet 2 moties van Carola Schouten uit om in de grensregio’s belemmeringen weg te nemen voor economie en arbeidsmarkt.

Minister Kamp heeft op aandringen van Slob een ‘samenwerkingsagenda’ opgesteld samen met het bedrijfsleven en provincies. De agenda is bedoeld om innovatieregelingen beter regionaal af te stemmen en beter toegankelijk te maken voor het MKB. Er is 55 miljoen euro voor uitgetrokken. Aanleiding was de motie Slob/Samsom van juni 2014.

Ten tweede voert het kabinet twee moties van Carola Schouten uit om in de grensregio’s belemmeringen weg te nemen voor economie en arbeidsmarkt. De Tweede Kamerfractie zal scherp letten op de uitvoering. Zo blijven we aandringen op een economische top met buurlanden over ‘werken over de grens’. De motie Schouten-Mulder verzoekt het kabinet om een economische agenda voor de grensregio’s op te stellen. De motie Schouten c.s. verzoekt het kabinet om in overleg te treden met de grensgemeenten en de grensregio’s over het wegnemen van drempels en het geven van ruimte aan grensgemeenten om met ideeën te experimenteren.

Arie Slob
Carola Schouten

Reacties op 'CU-moties zetten kabinet aan het werk met regionale economie en arbeidsmarkt'

Nieuwsarchief > 2014 > december