"Veiligheid luchtvaart is verantwoordelijkheid overheden en luchtvaartmaatschappijen"

Vliegtuigdonderdag 26 maart 2015 11:18

Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie/SGP) sprak vandaag tijdens een luchtvaartcongres op Schiphol over de MH 17 ramp en veiligheid voor de burgerluchtvaart. Van Dalen:

,,De veiligheid in de lucht is de verantwoordelijkheid van overheden en luchtvaartmaatschappijen. Die moet je niet in de handen van de passagiers leggen." Van Dalen riep de veiligheidsdiensten op met een waarschuwingssysteem voor luchtvaartmaatschappijen te komen. Van Dalen: ,,Het lijkt er op dat er Westerse veiligheidsdiensten waren die al voor 17 juli 2014 het vermoeden hadden, dat de opstandelingen in Oost-Oekraïne de beschikking konden hebben over zwaar luchtafweergeschut. Deze informatie had dan - in enige vorm - met de luchtvaartmaatschappijen gedeeld moeten worden."

 

Peter van Dalen was vandaag één van de hoofdsprekers van een congres op Schiphol over veiligheid voor de burgerluchtvaart van de International Foundation for Public Aviation (IFPA). In zijn toespraak was Van Dalen kritisch op het idee dat circuleert binnen de International Civil Aviation Organization (ICAO), luchtvaartpassagiers via een website over de risico's van hun vlucht te informeren. De Nederlandse regering lijkt positief te zijn over dit voorstel. Van Dalen: ,,Veiligheid in de lucht is de verantwoordelijkheid van de overheid en de luchtvaartmaatschappij. Of een vlucht wel of niet doorgaat én safe en secure is, daarover beslist uiteindelijk de luchtvaartmaatschappij. Die keuze moeten we niet via een website bij de afzonderlijke passagiers neerleggen. Van Dalen ziet meerdere problemen: ,,Een dergelijke website staat of valt met de informatie die erop verschijnt. Wie neemt het besluit welke informatie wordt toegelaten, en op basis van welke criteria? En hoe betrouwbaar en actueel is de toegelaten informatie? Dat wordt erg ingewikkeld."

 

Advies van veiligheidsdiensten

Van Dalen wil dat veiligheidsdiensten nog beter met elkaar samenwerken en informatie aan vliegmaatschappijen geven. De Europarlementariër, die lid is van de Transportcommissie van het Europees Parlement: ,,Natuurlijk hoeven veiligheidsdiensten hun geheime informatie niet tot in detail te delen, maar ze kunnen best zeggen: 'we adviseren niet over deze regio te vliegen". Dan snapt iedere luchtvaartmaatschappij, dat vliegen over zo'n regio te riskant is en er omgevlogen moet worden".

 

Vragen

Van Dalen heeft, net als vele anderen, nog veel vragen bij de toedracht en afhandeling van de MH 17 ramp. Waarom besloten sommige maatschappijen al voor 17 juli 2014 om Oost-Oekraïne heen te vliegen? Hadden vliegmaatschappijen als British Airways informatie van hun nationale geheime diensten die bijvoorbeeld KLM niet had? En waarom zijn in sommige landen uitgebreide en gedetailleerde briefings gegeven aan parlementariërs, zoals in de Duitse Bondsdag, maar niet aan parlementariërs in andere landen zoals Nederland? Van Dalen: ,,Laten we niet vergeten dat familie en vrienden van 298 mensen nog altijd rouwen om hun geliefden. We moeten alles op alles zetten om herhaling van deze tragedie te voorkomen. Dat kan alleen met de beste inzet van alle betrokkenen." Van Dalen voegde er aan toe dat hij hoopte, dat er ook snel duidelijkheid komt over het raadselachtige ongeval met de Airbus van GermanWings.

« Terug

Reacties op '"Veiligheid luchtvaart is verantwoordelijkheid overheden en luchtvaartmaatschappijen"'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2015

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari