Rouvoet: 'Het debat over embryoselectie vereist grote zorgvuldigheid'

andre_rouvoet3zaterdag 07 juni 2008 11:12

André Rouvoet en zijn ChristenUnie liggen sinds de deelname aan de coalitie met CDA en PvdA onder een vergrootglas. Homoseksuele partijleden, de wachtlijsten in de jeugdzorg en –afgelopen week– de embryoselectie: de partij lag bij al deze onderwerpen onder vuur. Voldoende reden voor lezers van de krant Trouw om per e-mail vragen te stellen aan de vice-premier.

"Niemand hoeft mij te vertellen wat het betekent een erfelijke aandoening te hebben in de familie, ik weet daar alles van", zegt André Rouvoet in het interview met Trouw. "Tegelijkertijd is het ook de plicht van de politiek een afweging te maken met andere zwaarwegende belangen. Moeten we embryo's vernietigen, waarvan we niet zeker weten of ze die aandoeningen ook krijgen, waar wellicht behandelingen voor mogelijk zijn? Dat is een reële vraag."

„Dat is niet alleen het standpunt van de ChristenUnie, maar ook van wetenschappers. Die zijn sterk verdeeld over de vraag of we dat wel moeten doen. Het maakt toch echt verschil of je 100 procent zeker weet dat je een ziekte krijgt of dat je maar 80 of 50 procent kans hebt op een aandoening. Dit is een principiële vraag die de samenleving moet beantwoorden: of we embryo's moeten vernietigen voor een kleinere kans op een ziekte."

Rouvoet zegt dat het aantal zetels dat een partij vertegenwoordigd niet doorslaggevend is voor de vraag of je met elkaar na een zorgvuldig debat tot een conclusie kunt komen dat je als kabinet gezamenlijk kunt dragen. "Naarmate zaken zwaarder liggen, vereist het debat grotere zorgvuldigheid."

Rouvoet stelt ook dat het medisch-ethisch beleid van dit kabinet echt een andere sfeer ademt dan in voorgaande periodes, zeker wanneer het vergeleken wordt met Paars in de jaren negentig. "In dit coalitieakkoord is, voor het eerst, de beschermwaardigheid van het leven opgenomen. Dat heeft te maken met onze deelname, daar hebben we goede afspraken over gemaakt. We wisten en weten dat de drie partijen niet gelijk denken over zaken als leven en dood. De CU aanvaardt op bepaalde punten een status quo, maar we wilden wel dat er iets tegenover stond, positieve maatregelen rond abortus provocatus. Als je het coalitieakkoord er nog eens bij pakt, zie je dat de geest daarvan is: we gaan geen nieuwe stappen zetten. Dat was nadrukkelijk onze voorwaarde om in het kabinet te stappen."

Lees het hele interview op www.trouw.nl (betaald)

Hier kunt u de overige interviewvideo's van Trouw zien:
- deel 2 over Jeugd en Gezin
- deel 3 over seksualisering op TV